Stork
Håller på och går igenom mina gamla, analoga foton, för att scanna in de jag vill ha digitalt. Hittade då några bilder från 2001, när ett storkpar häckade i Ingelsträde utanför Höganäs. Storkhannen stod bredvid vägen och poserade villigt trots att jag bara var ett par meter från honom.
Hans oräddhet och oförsiktighet blev till slut hans död, för han promenerade runt på vägen ibland, och bilisterna där såg sig inte alltid för och körde många gånger för fort, så storkhannen blev överkörd en dag. Är glad att jag hann få se honom innan dess.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Minns första gången jag såg fria storkar gåendes på en äng i forna Östtyskland.
Vilken drömupplevelse!
Tillbringade en hel del somrar i Skåne under barndomen och såg alla dessa tomma storkbon.
Numera bedriver jag storkstudierna i Alsace.
Verkligt fina bilder?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Detta tror jag är en av ungarna. De höll sig mest gömda, men en av dem stack upp huvudet någon gång emellanåt och jag tror att jag möjligen kan ha lyckats ta ett kort precis då.
Hanen var inte hemma när vi var där, så därför finns det inga foton på honom. Kanske han var ute och letade mat åt ungarna.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5: Tack. Såg också en massa storkar i det fria när jag var i Ungern (eller om det möjligen var redan i Österrike). Det var flera år innan storkarna hade börjat återvända till Skåne. Nu finns det åtminstone några stycken som häckar här, tack vare Storkprojektet.
Kul att titta på gamla foton! Minnena brukar liksom skölja över en! 😊
Häftigt att kunna vara så nära och fota! 😊(men det är ju inte så bra att som vilt djur vara så orädd, tråkigt att herr Stork fick erfara det😞).
Trevligt att de börjar vända åter! 😊 (här har vi aldrig haft stork, det är därför det är så mycket mindre folk här uppe! 😉😁)
💖🧡💛💚💙💜
#8: Ja, jag har nog ett par tusen analoga foton (de digitala är mångdubbelt fler) så det är många minnen. Särskilt när jag kollar dagböckerna för att försöka få fram exakt när fotona är tagna. Då får jag läsa igenom många dagar för att hitta rätt, så då dyker det upp ännu fler minnen.
Ni får väl göra lite fler besök i Skåne, så det blir fart på nativiteten uppe i norr. 😄
#9: Haha, ja, vi får söka upp storken i stället för att den ska komma till oss! 😂🤣
💖🧡💛💚💙💜
Vad kul med storkarna! Jag har inte sett storkar i Sverige så många gånger, men däremot ganska ofta på resor nerigenom Europa. Inte minst i östra halvan, jag minns särskilt en by i Rumänien där det var väldigt mycket storkbon på tak och stolpar.
Olle
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
#11: Ja, det är roligt att de börjar komma tillbaka så smått. Än så länge finns de nog bara här nere i syd, men jag har för mig att några av det har synts till även i Småland. Är dock inte helt säker på det.