Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 114 ggr
Rådjurstoken
7

6000-taggaren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igelkottar är sällsynta i Bohuslän, så jag blev så glad när jag fick se en i ett bostadsområde härom dagen.

Rådjurstoken
5
Rådjurstoken
5
Rådjurstoken
5

Hoppas att den klarar sig från bilarna i området.

Sabah
1

Trevligt besök! De är så söta! 😊

💖🧡💛💚💙💜

Rådjurstoken
1

Visst är de söta! Tyvärr var det inte hemma jag såg den.

Olle

Magi-cat
3

Vad roligt! Älskar igelkottar! 😍
Hoppas det går den väl i livet, ett långt liv.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
1

Så söt. 😍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Grodan
0

Här kryllar det av igelkottar och det är ett litet problem, för min hund hatar dem och vill döda dem.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Rådjurstoken
4

Tack för era kommentarer! 🙂

#8 Tråkigt att hunden hatar dem, men annars ska du vara glad om det "kryllar av igelkottar" hos dig. Det gör det verkligen inte överallt. I Sverige som helhet har beståndet minskat med en tredjedel mellan 2010 och 2020. Det är mycket, och det finns all anledning att vara rädda om igelkottarna som finns kvar.

Olle

Uppkatten
2

Önskar att jag fick chansen att fota en igelkott…. Här är de sällsynta besökare…. 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rådjurstoken
2

Ja, tyvärr har de blivit alltmer sällsynta som sagt. Hur vi kan hjälpa dem som finns kvar, finns det en hel del tips om i den här utmärkta boken: https://www.adlibris.com/se/bok/taggad-att-leva-igelkottens-liv-historiska-resa-och-hotade-framtid-9789189215368?campaignId=63840767-435b-4d98-97c0-395bd198ff54

Olle

inbunden, 2021. Köp boken Taggad att leva : igelkottens liv, historiska resa och hotade framtid av Marie Dacke (ISBN 9789189215368) hos Adlibris. Fraktfritt över 249 kr Alltid bra priser och snabb leverans. | Adlibris
Grodan
0

Lever igelkottar bara i bebyggelse? Lever de inte i skog och mark?
De hade bättre chans om de kunde bo i skogen…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Rådjurstoken
1

Om jag har förstått rätt trivs de inte i ren skogsmiljö, utan föredrar halvöppen kulturmark. Det gamla odlingslandskapet med små åkrar och ängar, kantzoner och åkerholmar med lite buskage, någon liten damm här och där osv passade dem säkert perfekt. Nu tillåts ju inte så mycket variation längre, och då drabbas igelkotten hårt. De vågar sig inte ut på stora, öppna fält utan vill ha lite buskar inom räckhåll. Men inte för tätt över stora områden heller. I en lite vildvuxen naturträdgård har man goda möjligheter att skapa en utmärkt miljö för igelkottarna.

Olle