Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 82 ggr
Rådjurstoken
7

Sävsparvar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sävsparven är en ganska vanlig fågel, men hör inte till de mest välkända eftersom den oftast gömmer sig inne i vassbältena.

Rådjurstoken
5

Här är hanen…

Rådjurstoken
5

…och honan.

Rådjurstoken
5

Det är en upplevelse när man någon gång får se dem på nära håll.

Uppkatten
0

De är så söta! Vi har flera vid dammen här i närheten. De var nya för mig förra året, tror jag att de var.

Gillar deras läten också. 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Vixxen
0

Åh vad fina!

Pilspets
0

😍

Grodan
0

Sicken cool liten pippi!

Den måste ju vara duktigt liten också…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

• Redigerat 2022-06-25 17:34 av Grodan
Carmarino
0

Vi har inte så mycket vass här i närheten, så jag tror aldrig jag har sett någon sävsparv. Söt liten fågel. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Magi-cat
0

Så vackra! 😍

Vi har sett hos oss också, fast det inte finns någon vass eller vatten precis i närheten. Kanske var det fågelbordet som lockade.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rådjurstoken
1

Tack för era kommentarer! 🙂

#7 Sävsparven är ungefär lika stor som en gråsparv.

#9 Är du säker på att det var en sävsparv? Den är starkt bunden till vass och ses så gott som aldrig i andra miljöer. Att den skulle förekomma vid fågelbord har jag aldrig sett eller hört talas om.

Olle

Magi-cat
0

#10 Ojdå. 😮 Ja, jag är väldigt säker i det fallet. Den kanske kommit fel. 🙂

Fast … Det finns iofs ett sankt område, en nästan torrlagd sjö en bit bort, tvärs över ett fält. Kan den vara bosatt där kanske? Det är vatten där vår och höst, annars torrt. Om det finns vass vet jag inte riktigt.

Rådjurstoken
1

Det är möjligt att den klarar sig i buskmarker nära vatten också, även om vass helt klart är favoritmiljön. Att den skulle söka sig till fågelbord tycker jag verkar skumt. Men man ska ju aldrig säga aldrig! 🙂

Olle

Magi-cat
0

Det finns alltid undantag. 🙂

Sabah
1

Fina! 😊

💖🧡💛💚💙💜