Trollslända - förvandling
Det här är min sista bild på den här Mosaiksländan…
Jag var tvungen att gå in i skuggan en stund.
Tio minuter senare var den borta.
Jag hoppas att den flög i väg på sin jungfrutur.
Eller så hamnade den i magen på någon fågel…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Fantastiskt!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
De långa vita trådarna ni kan se t.ex. på första bilden är trakéesystemet, alltså de andningsrör som insekten har inne i sin kropp för andningen.
När den nu lämnar sista larvstadiet byts trakéesystemet ännu en gång ut… (sker vid varje övergång till nytt stadie, då kostymen byts ut).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-07-09 20:12 av Uppkatten
Otroligt att du lyckades fånga hela förloppet (nästan). 👏👏👏
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Fantastisk bildserie! Och många fina sländetrådar har det blivit! 👍
Olle
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Tack! 😊 Ja, det där var fascinerande att få följa. Hoppas att framöver träffa på en sländlarv precis när kostymen börjar spricka upp i nacken. Det är ett av mina nästa mål. 😊 Vill fota när ögonen kikar ut. 😊
Håller med övriga, fantastisk bildserie! 😊
💖🧡💛💚💙💜