Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 50 ggr
Rådjurstoken
5

Sparvhöken slog till

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag på förmiddagen blev det lite dramatiskt här utanför. Sparvhöken slog en koltrast precis utanför mitt köksfönster! Och satt kvar ett bra tag med sitt byte i klorna när jag försiktigt öppnade fönstret och tog några bilder.

Rådjurstoken
5
Rådjurstoken
5
Rådjurstoken
5
Rådjurstoken
5
Rådjurstoken
5
Rådjurstoken
5

Äta eller ätas - det är ju så det går till i naturen. Jag förstår att sparvhöken lockas av alla koltrastar som samlas här, säkert lockade av äpplena som ännu ligger kvar i snön. I söndags morse, då det var -13 grader, räknade jag till 35 koltrastar på matplatsen. Idag var det lika kallt på morgonen, och säkert lika många koltrastar framme.

Carmarino
0

#6: Ja, så är ju livet, även om det kan vara jobbigt ibland.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Uppkatten
0

Otroligt fina bilder, även om jag inte riktigt gillar det han sysslar med 😊.

Tror jag såg något liknande idag, på isen på en liten skogsdamm här i närheten. Men (rov?)fågeln hann flyga iväg innan jag var framme. Kvar var märken efter en hastig landning och en mängd småfjädrar som spreds med vinden över isen…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sindri
1

Så fantastiska bilder även om motivet är en sorglig påminnelse om det hårda livet i naturen. Och jag älskar min koltrastar och matar med äpplen så länge jag har. Jag brukar lägga dem under buskar och träd där inte rovfåglar eller katter kan komma åt dem så lätt. Rovfågeln kan inte slå och om katten kommer hinner de flyga upp till en gren.

Rådjurstoken
3

Tack för era kommentarer! 🙂

#8 Det var säkert en sparvhök du såg, som hade tagit någon liten fågel. Fjädrar och dun yr omkring då.

#9 Ja, livet är många gånger hårt i naturen, inte minst nu på vintern. Jättebra att du gömmer äpplena så att koltrastarna kan äta i någorlunda säkerhet! 👍