Strandskata
Gräsmattan är visserligen flera kilometer från närmaste strand, men strandskatan verkar ha hittat lite godis här ändå.
Undrar om det kan vara samma som var här på besök för två år sedan också, fast då hade den en kompis med sig.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vad fin den är! 😍
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#4: Tack. Ja den har väldigt fina färger.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Riktigt fin! Det är så härligt att höra deras "kubik-kubik-kubik" över vikarna nu på våren. Och visst kan det duga med någon daggmask i gräsmattan som omväxling till sandmaskarna i strandkanten.
Olle
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Lever den bara vid kusterna? Finns den i hela landet?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#6: Den här var tyst och åt, så jag hörde inte hur den lät. 🙂
Normalt är det mest måsar och kråkfåglar som går och plockar mask på gräsmattorna häromkring, så när det kommer någon lite ovanligare fågel så syns den.
Jag har aldrig träffat på Strandskatan, men hoppas få göra det någon gång. De är väldigt härliga i färgerna!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#9: Den är nog inte så vanlig här heller tror jag. Åtminstone inte mer än att jag reagerar när jag ser den och tror att det är en väldigt ovanlig fågel. Hade till och med glömt att jag såg två stycken för två år sedan, men kom på det när jag hittade fotona på dem. 😊
Strandskatan är en vanlig fågel vid våra kuster, men trivs inte i inlandet. Den vill ha stora vatten inom räckhåll, med grunda vikar där den kan plocka musslor och sandmaskar.
Olle
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
#11: Då är den nog vanlig här också. Vi har ju hela Öresund, med långa sandstränder, nere i centrum. Det är väl bara här uppe (= långt ovanför landborgen) som den inte syns till så ofta.
Strandskatan finns förutom längs kuststräckorna även vid våra större insjöar, inklusive Storsjön i Jämtland.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-05-12 14:02 av Fornöga