Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 89 ggr
Rådjurstoken
4

Blivande mammor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var Luna framme på morgonen…

Rådjurstoken
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…och idag har Stina varit framme.

Carmarino
0

Så fina bägge två. 😍
Fortfarande mycket vinterpäls kvar.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Magi-cat
1

Så fina! 😍

Och snart blir det små söta kids! 😍

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
0

Igår såg jag på lite avstånd en rådjursmamma och en helt nyfödd liten rådjursbebis!!! 😍

Hur snart efter födseln kan de resa sig upp?

Rådjurstoken
3

Vad roligt att få se ett litet nyfött rådjurskid! Det är väl självklart att man inte smyger för nära i en sådan situation. Ett kid kan försöka resa sig på sina små vingliga ben efter kanske någon halvtimme, och vara så stadigt att det kan dia efter ett par timmar. Blir ett kid stört av t ex en människa eller hund innan mamma och barn har blivit präglade på varandra, kan det gå illa för kidet. Däremot är det en myt att mamman inte vill ha ett kid som har fått människolukt på sig. Lukten har mycket liten betydelse i början, för kiden är så gott som helt luktlösa. Anledningen är att räven, som har ett mycket känsligt luktsinne, inte ska kunna nosa upp dem. Men det är en riskfylld strategi, för om kiden saknar lukt kan ju inte mamma nosa upp dem heller! I stället präglas mamman på platsen där kidet ligger. Under de första två veckorna ligger kiden mest och trycker orörliga på samma ställe för att inte bli upptäckta. Mammas prägling på det stället lär vara så stark att man kan byta ut hennes kid mot ett annat, utan att hon märker någon skillnad om det ligger på samma ställe! Något man naturligtvis inte bör testa. Efter ett par veckor blir kiden allt rörligare, och kan börja följa mamman genom markerna. Det är också riskfyllt i början, för när de börjar bli rörliga kan de lätt springa iväg en bit och lägga sig och trycka på ett nytt ställe om de blir skrämda. Då är det inte säkert att mamma hittar dem. Visst lockar mamma och kid på varandra, men även ljud har sina risker eftersom de kan höras även av andra än de är avsedda för. Det är ett riskfyllt liv de små kiden har i början, och den bästa hjälp man kan ge dem är att lämna dem i fred.

Olle

Magi-cat
1

#5 Tack för intressant info!
Bra att informera om det där med lukten och myten som många tror på ännu!

Ingen risk att jag var för nära, jag var på tomten och de var ute på ett fält och jag hämtade kikaren. 😎 Det såg så oväntat ut bara att de var mitt på fältet.
Så otroligt gulliga 😍
Idag har jag sett mamman, men kidet har hon nog i kanten av växtligheten längre bort.