Groda
En groda sitter på en sten vid min lilla damm.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Våra svenska grodor har ingen yngelvård, men visst ser det ut som att hon har en viss koll på sina barn nere i vattnet?
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Så söt och vilka fina bilder! 😍
Klart hon kollar sina små! 😍
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#1: Jag undrar det jag. Hon ser ut att titta lite högre upp. 😉
Gissar att det fanns fler yngel än de två som syns på bild. Det brukar bli rätt många. När jag gick på mellanstadiet fångade jag grodyngel och släppte dem i en damm på tomten. Där växte de och frodades och blev till slut små grodor, ca 2 cm långa.
Sedan släppte jag ner min vattensnok, som simmade omkring bland grodorna. Några av dem "liftade" med snoken genom att klättra upp på ryggen på den. Den allra djärvaste satte sig på snokens huvud. Synd att man inte hade kameran till hands då, för det såg väldigt roligt ut.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3 😀
Wow, det måste sett helt fantastiskt ut!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#4: Ja, det var en syn jag aldrig glömmer. Tror det satt två eller tre grodor på ryggen på snoken och en groda på huvudet.
Fast nästan det roligaste var vår katt. Vi var några stycken som stod runt dammen (det var en springvattendamm) och tittade på ormen och då kom katten fram till mig, strök sig mot mitt ben, vek ner huvudet och gjorde en perfekt kullerbytta över mina fötter. Eftersom jag stod så nära kanten på dammen höll katten på att trilla i vattnet, men jag fick tag i honom i tid. 😊
Några månader tidigare hade jag haft scharlakansfeber och då fick jag knappt lämna sängen, så jag lekte med den väldigt snälla katten, som fann sig i det mesta. Lade en kudde vid fotändan på sängen som underlag och sedan lekte jag gymnastik med katten. Övade honom i att både stå på "händer" (tassar), hjula och slå kullerbyttor.
När han skulle slå kullerbyttor höll jag honom i bakbenen med ena handen och med andra handen höll jag honom bakom nacken och böjde in den lätt, så att han mjukt rullade ner på kudden. (Han var bara 3-4 månader gammal.)
Detta gjorde jag tydligen tillräckligt ofta för att han skulle lära sig hur man slog kullerbyttor, och han gjorde det oftast över folks fötter. Det väckte väldigt mycket uppmärksamhet, vilket tydligen sporrade honom att fortsätta med det. Dock ställde han sig aldrig på tassarna eller hjulade. 😁
Fast nu har vi ju kommit långt ifrån ämnet Grodor. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2023-05-20 14:15 av Carmarino
🐸