Kameradjungeln
Testar väl här istället då om det kan finnas några snälla här istället som kan ge tips och råd vad man ska kolla på när man letar kamera.
Vet att det finns en massa trådar om vilken kamera man ska välja, men jag blev inte klokare av att läsa mig blind på alla inlägg och trådar här och var, det blev bara snurrigare…. Så jag hoppas få lite tips.
Jag är inte så kunnig på alla dessa, för mig "konstiga", uttryck som system, kompakt, optisk zoom, digital zoom mm mm ….Hur många megapixel eller hur mycket i zoom man minst ska ha för det ändamål man söker.
Jag har en Nikon Coolpix 775, endast 2,1 megapixel. Tycker jag låter lite… Är väl en skaplig kamera MEN zoomen är inge vidare….Har ingen aning vad det är för "typ" av zoom och hur lite den är men jag vill ha bra mycket mer i alla fall på en ny kamera. Kostade nästan 6000 :- som ny och det tycker jag är mycket när zoomen är så dålig, fast de flesta kameror var i den prisklassen på den tiden… Annars tycker jag om den, är enkel att ställa in och ligger bra i handen.
Jag är inte proffsfotograf och lär inte bli det heller. Fotar mestadels hundar men med den kameran jag har nu kan jag bara fota närbilder, porträtt typ. På en hundutställning tex går det inte att fota hundar inne i ringen på några meters avstånd för zoomen räcker inte till för att komma riktigt nära. Skulle därför vilja ha en kamera med jättebra zoom. Sen att den tar bra kvalitetsbilder är ju ett stort plus, även inomhus då jag aldrig lyckas ta bra bilder där trots att jag provat med olika inställningar. Vill ej ha olika objektiv att ändra på kameran utan det ska sitta ihop med kameran. Inte alltför svåra inställningar utan ska gå lätt att fota med och inte allför många inställningar/knappar. Gärna kunna ta rörliga bilder.
Prisklass ? Tja inte alltför lågt och inte alltför högt ;-) 2000-3000 kanske ? Men öppen för dyrare förslag, vill ju gärna hitta rätt kamera för mig.
Hoppas på svar från tekniskt kunniga.
Har bara bluddrat igenom ditt inlägg, men fastnade på det med zoom. En såkallad långzoomare kanske skulle passa då? :)
Har testat en eller två långzoomare, och dom är faktiskt riktigt trevliga.