Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 139 ggr
Rådjurstoken
8

Paddor med vårkänslor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag hade paddorna fått vårkänslor.

Rådjurstoken
9
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite närmare.

Tarotstollan
0

Passion i vårsolen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sindri
0

Det ser väldigt rart ut! 😊

Carmarino
0

Har själv sett det för många år sedan. Honan kan ibland vandra iväg med hanen på ryggen, och han hänger kvar utan problem. Greppet om henne är otroligt starkt. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sindri
0

#4: Men…..nu slår det mig en sak. En dag i april för många år sedan såg jag ett överkört paddpar. Jag tänkte naturligtvis mor och barn, men det var nog en hane och hona. Där ser man.

Rådjurstoken
1

Tack för era kommentarer. Tyvärr är det många paddor som blir överkörda så här års. De övervintrar i någon jordhåla i skogen, och när de vaknar ska de ner till sjön för att leka. Ofta måste de då passera över en väg som går längs med stranden, och långt ifrån alla bilister bryr sig om att vrida lite på ratten för så små djur. På vägen ner mot stranden är det vanligt att hanarna "rider" på honorna, för att försäkra sig om att få någon hona i god tid. Det finns nämligen fler hanar än honor. Den vanliga paddan är för övrigt det enda av våra groddjur som leker i sjöar där det finns fisk. Både vuxna paddor, ägg och yngel är nämligen så giftiga att fiskarna inte kan äta dem.

Sindri
1

Tack för info - väldigt intressant. Ja, de överkörda jag såg var nog definitivt på väg mot en liten damm.

Draken
2

Jag brukar lyfta iväg de jag ser och släppa dem där jag vet att de leker återkommande varje år.

Jag och dottern vet var de brukar övervintra och vilka vägar de går när de vaknar, så vi går ofta de vägarna när vi är ute med hundarna på våren. Ser vi paddor eller grodor efter vägen, så "hjälper vi dem på traven" att komma över vägen och dit de skall lite fortare 😊

Jag tror som mest att vi har "forslat" 20 grodor och paddor över vägen och ner i dikena på den vägen de vandrar till lekplatserna. Som tur är så är det inga bilvägar när de väl har korsat stora vägen, så vi kan tryggt släppa dem i diket och låta dem gå resten av vägen själv.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-04-10 09:57 av Draken
Rådjurstoken
2

#8 Jättebra! 👍 Jag brukar göra samma sak när jag ser paddor på vägen här.

Carmarino
1

#8: Akta dig bara om du flyttar först en hona och sedan en hane. Då kan du bli rejält klämd. Råkade ut för det för många år sedan. Fast det var nog för att jag hade skiljt de båda åt. 😊

Hanen kände förmodligen doften av hona på min hand för han slog frambenen om mina fingrar och klämde till så jag trodde blodflödet skulle stanna. Det var inte helt lätt att få loss honom heller. 😄

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Draken
1

#10: Det har jag inte råkat ut för, inte än i varje fall 😉 Men jag får väl vara försiktig 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis