Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 154 ggr
Rådjurstoken
8

Råbock i kvällssol

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I kväll har jag varit ute och smugit på en råbock igen.

Rådjurstoken
7

Han sprang över ett ogräsfält…

Rådjurstoken
7

…och hamnade rakt mot solen.

[Undertaker]
2

#2: Helt magisk bild!

Tarotstollan
3

Så vacker och vilka färger!😍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
1

Tjusiga bilder! 😀

Snurrande Sprätten
0

Ja verkligen vackert med kvällssolen! 😍
Det känns så harmoniskt att se honom vandra över fältet. 😊
Jättefina bilder 🙂

Varför får jag en sån sagokänsla? 😁😋

• Redigerat 2024-08-01 01:25 av Snurrande Sprätten
Carmarino
1

Väldigt vacker och jättefina färger.
Han ser ut att ha åtminstone ett "skiftnyckelhorn". 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Snurrande Sprätten
1

#7: Va praktiskt att han alltid har en skiftnyckel med sig på huvudet! 😁👍

Lilla söta gosiga herr skiftnyckel 😋🤣
Men fin är han 😊

Carmarino
1

#8: Det har funnits en råbock med skiftnyckelhorn tidigare. Han kallades Skiftis, så om du söker på det namnet hittar du en del bilder på honom. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Rådjurstoken
2

Tack för era kommentarer. Skiftis var en fin bock som jag följde för ett par år sedan. 🙂

https://djurfoto.ifokus.se/discussion/1539085/skiftis-har-fejat-hornen

Djurfoto iFokus är en mötesplats för oss med intresse för foto, med huvudinriktning på djur! Hos oss har du möjlighet att dela erfarenheter, utbyta idéer eller också hjälpa varandra att utvecklas inom ämnet. Oavsett om man är nybörjare eller mer erfaren är man välkommen att diskutera i forumet.
Snurrande Sprätten
1

Hoppas Skiftis mår bra nu också? ☺️
Men jag vet ju nu att du har flyttat till ny bostad.

Rådjurstoken
2

Skiftis lever tyvärr inte längre. Senast jag såg honom var på våren 2022, så jag gissar att han blev skjuten under hösten samma år. Hade han levt, hade han säkert kommit tillbaka under vintrarna 2022-2023 och 2023-2024, då jag ännu hade matplatsen igång.

Snurrande Sprätten
3

#12: Aw vad tråkigt att höra. 😢
Varför kan dom inte bara skjuta med kameran istället för THE DEVIL TOOL!?
Extra tungt för dig som får en speciell relation med dom ❤️

• Redigerat 2024-08-01 15:09 av Snurrande Sprätten
Rådjurstoken
3

Tyvärr är det inte realistiskt att förbjuda jakt, som betyder så mycket för så många. När jag hade min matplats, hade i alla fall den jagande markägaren lovat att inte skjuta några djur precis där. Men visst borde det kunna vara lite måtta på jakten. Från 2022 är det till exempel vårjakt på råbock i hela Sverige under hela maj och halva juni - alltså precis den tid då alla kid föds. Enligt min mening borde det vara självklart att frid ska få råda på BB och i barnkammaren, men det är det alltså inte. Efter vårjaktens införande finns det fler dagar på året då bockarna får jagas än då de är fredade. Naturligt nog söker sig allt fler rådjur då till platser där det är svårt att jaga - till exempel städer och villaområden. Vilket får många att tro att rådjursstammen har ökat kraftigt, vilket inte alls stämmer. Det finns bara en fjärdedel så många rådjur i Sverige nu som i slutet av 90-talet. Hade de fått vara i fred ute i skog och mark, hade de hållit sig där i större utsträckning och inte vållat trädgårdsägare lika mycket besvär som nu. Åtminstone om vi har kvar lite mångfald av blommor och örter i markerna. Rådjur är inga gräsätare, så om det bara finns gräs på fälten är det rena öknen för dem. Det är många faktorer som spelar in, när vi människor rör till det i markerna.

Snurrande Sprätten
3

Ja det är skandalöst att det blivit att jakten ökat så mycket!
Hoppas dom åtminstone slutar jaga då Rådjuren har kids.

Känns tyvärr mer som att jakten är för nöje och inte för att det egentligen behövs alls. 🤔
Pengar finns ju alltid med i allt 💵💰

Här ser ni en riktig djurvän. 😅🥰
Lev i harmoni med alla djur ☺️