Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-lätt
Läst 204 ggr
Erika91
0

Kritik på bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är inte bra på att ta kort och vill gärna ha lite kritik så jag vet vad jag ska förbättra på. Bilderna är lite mörka nu, men men.
Börjar med några bilder på farmors katt; Loppen.

Erika91
0

En till på Loppen

Erika91
0

En på farmors tös Sara

Erika91
0

En till på Sara

Erika91
0

En på farmors katt Erik

Erika91
0

Erik igen

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=046a5b73-ac61-48f0-9238-77bdde7f9426&Filename=kodak pictures 071.jpg)

Erika91
0

Farmors katt Kalle

Erika91
0

Kalle igen

Erika91
0

Och på min katt, Sverker

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=4e668dd3-bd3a-420d-a56e-f5f2b3e2901a&Filename=kodak pictures 132.jpg)

Erika91
0

Sista

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=97b0562d-261e-4134-b817-a2daf28f8067&Filename=kodak pictures 133.jpg)

Erika91
0

Ingen som vill ge kritik?

Velsan
0

Är ju väldigt intetsägande bilder, ser inte ut som några bilder som det ligger nån planering bakom, utan att du bara tagit massa kort. Söta katter dock.

Velsan
0

Är bra om man tänker lite vad man vill visa genom bilden, och när man fotar djur att man tänker på hur ljuset ligger på och att man fotar i djurets nivå. Bilder tagna uppifrån blir sällan bra.

Erika91
0

#11 Haha jag tog massa bilder för jag ville få något bra :P
Aja.
#12 Tack för tipsen :)

Kristall
0

Första bilden: lite mörk kanske, inget annat fel med den tycker jag. Jag gillar ansiktsuttrycket hos katten, gör bilden lite uttrycksfull.

Andra bilden: ser ganska lik ut den första bilden, så ungefär samma kritik. 

Tredje bilden: en fin porträttbild. Om katten hade kollat rakt in i kameran istället hade bilden kanske blivit mer intressant. 

Fjärde bilden: synd att svansen blev avkapad. Inte så intressant bild, men helt ok. 

Femte bilden: synd att öronen samt ena tassen blev avkapad. Om bilden hade varit i stående läge hade den nog varit bättre. Fin katt ;)

Sjätte bilden: jag tycker att bilden är lite för rörig. Jag skulle ha velat se mer av katten i nedre vänstra hörnet. 

Sjunde bilden: den här bilden tycker jag att du har lyckats bra med! Ljus och skarp är den utan att du har behövt använda blixt och fina färger får bilden att se trevligare ut. Jag gillar den. 

Åttonde bilden: skulle vilja se hela katten på bilden, och den hade nog blivit bättre om du hade hållit kameran mer i kattens höjd. Annars skarp och över lag bra bild.

Nionde bilden: fin bild, ok ljus och bra skärpa. En annorlunda beskärning skulle få bilden att verka mer intressant, eftersom katten är mitt i bilden och det inte alltid är så bra. 

Tionde bilden: samma kritik som ovan. 

Min åsikt om bilderna: de flesta är skarpa, dock så är de flesta fotade med blixt (ser ut så iaf), vilket får motivet (i det här fallet katten/-rna) att bli för ljusa och bakgrunden för mörk. Och så är några av bilderna fotade ovanifrån, vilket kan få bilden att verka ointressant. Här är några tips: - Fota hellre ute eller när det är ljust, så att man inte behöver använda blixt. Det ser ofta finare ut med naturligt ljus. - Testa att fota i kattens nivå om det går.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Sosso
0

Håller med #11.

Erika91
0

#14 Tack så mycket för kritiken och tipsen. Ska tänka mer på det nästa gång. Jag trodde att katten skulle vara i mitten av kortet, men men man lär sig :)

Minka
0

Håller med #14