Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 118 ggr
Rådjurstoken
7

Ormvråk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ormvråkar ser jag lite varstans, men de är inte lätta att få bilder på.

Vixxen
1

Snyggt fångat!
Magiskt med solljuset genom vingarna!
De flyger så snabbt så man hinner inte få upp kameran!

• Redigerat 2025-04-25 22:12 av Vixxen
Tarotstollan
1

Vilken vacker bild!😊

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sindri
0

Fantastiskt fångat! 👍

Carmarino
0

Så fin bild. 👍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
0

Instämmer i alla ovanstående: Så vacker bild och snyggt fångat!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Draken
0

Otroligt vacker bild.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Rådjurstoken
1

Tack för era kommentarer! 🙂

Condor
0

#0:

Här ser vi dom också ofta, speciellt på vintern och våren. Dom sitter ofta bara en meter brevid gatorna. Dom har väl lärt att bilarna ofta kör över en hare och väntar på mat. Dom flyger inte ens iväg när man kör förbi med bilen. Men om man saktar farten eller stannar bilen, flyger dom iväg. Vi har också försökt att ta kort på dom, men dom brukar hålla sig på avstånd. En så fin bild som din har vi aldrig lyckats få.

Rådjurstoken
3

#8 Ormvråkar sitter mycket riktigt ofta på stolparna vid våra vägar, och många tror då att de väntar på att något djur ska bli överkört. Men ormvråkar är faktiskt inte asätare. I stället väntar de på att någon mus eller sork ska springa över vägen. Det händer förr eller senare, och på asfalten är gnagarna mycket lättare att se än när de gömmer sig i gräset.

Condor
1

#9:

Här står att de inte är främst asätare, även om de kan äta as.

https://www.lt.se/artikel/darfor-ar-vraken-besatt-av-motorvagen#:~:text=–%20Det%20finns%20ju%20mycket%20annat,%2C%20småfåglar%2C%20mask%20och%20insekter.

Men rovfåglar har väl en så bra syn att de ser gnagare bra även i gräset? Där som vi brukar se dom är det mest åkrar och på vintern och tidiga våren, när vi mest brukar se dom, är det ganska glest där.

Varför spanar ormvråkar så intensivt på motorvägen? Det undrar en uppmärksam LT-läsare.
Rådjurstoken
2

Okej, man ska väl aldrig säga aldrig, men as är i alla fall ingen huvudföda för dem. Visst kan de se gnagarna även i gräset, men de är inte dummare än att de väljer den lättare metoden när tillfälle bjuds.

• Redigerat 2025-04-27 14:35 av Rådjurstoken
Condor
0

#11:

Men jag undrar varför dom alltid sitter brevid vägarna just på vintern och tidiga våren? Kanske det finns för lite gnagare just vid den årstiden och att dom därför kompletterar födan med as?

Rådjurstoken
4

Jag tror snarare att de måste leva ett mer undanskymt liv när de har ungar att föda upp. Ormvråkar lägger oftast sina ägg vid den här tiden (omkring månadsskiftet april-maj) och äggen kläcks om ungefär en månad. Då ger det sig att ingen obehörig hittar ungarna, så det är bäst att inte flyga fram och tillbaka till alltför öppna platser som kan ses på långt håll.