Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 47 ggr
Rådjurstoken
4

Rådjur mitt i samhället

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag sett två smaldjur (=ettåriga rådjursflickor) mitt i Stenungsunds samhälle. Båda var säkert lite vilsna efter att ganska nyss ha blivit bortstötta från sina mammor, och då kan de lätt hamna på mindre lämpliga platser. Ett av dem såg jag på morgonen, i en trädgård nära järnvägsstationen.

Rådjurstoken
4

Smaldjuren är ofta lika stora som vuxna rågetter, men känns igen på att de inte har något juver.

Carmarino
0

Tror du de hittar ut själv?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Rådjurstoken
4

Här är ett annat smaldjur, som jag fick se mitt på dagen idag. Om någon känner till Stenungsund kan jag nämna att hon är fotograferad nedanför gångbron mot Kulturhusparken. Alltså mitt i samhället, hon också.

Rådjurstoken
4

Har hon fel på ena ögat? Jag hoppas att det är en spegling som luras.

Rådjurstoken
2

#2 Hon i #0-1 har nog kommit från ett grönområde inte alltför långt bort från stationen, och hittar säkert tillbaka dit igen. Hon i #3-4 har längre bort till närmaste någorlunda stora sammanhängande grönska. Det är bara att hoppas på det bästa.