Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 92 ggr
Rådjurstoken
4

I det höga gräset

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Platsbocken håller till i det höga gräset…

Rådjurstoken
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…med en liten flickvän.

Carmarino
0

Är gräset väldigt högt, eller är rådjuren små?

Såg ett rådjur vid vägkanten på en avfart från motorvägen igår vid lunchtid. Det såg litet ut, så jag undrade om det var ett kid som inte var fullvuxet än, eller om det kunde vara ett vuxet djur. Det hade i alla fall inga horn och såg inte ut att ha några direkta färgskiftningar i pälsen.

Hann dock inte studera det så noga, för det tog bara några sekunder att köra förbi. Var glad att det åtminstone stannade i vägkanten. Det såg ut som det stod och tittade om det var säkert att korsa vägen, vilket det inte var eftersom motorvägen låg bakom det lilla gräspartiet på andra sidan avfarten från där rådjuret stod.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Rådjurstoken
1

Allt är relativt, var det visst en smart person som kom på en gång. Ett rådjur blir upp till 75 cm i mankhöjd, och det är inte så mycket egentligen. Älgörten blir uppemot dubbelt så hög, liksom mycket annat som växer på fälten och i dikena. Så här års har kiden inte så mycket kvar av sitt fläckmönster, även om man brukar kunna ana det ett tag till. Men som sagt, även de vuxna är så små att de lätt gömmer sig även i växtlighet som vi inte alltid uppfattar som särskilt hög. Bäst att ha koll vid vägkanterna alltså, särskilt på mindre vägar under mornar och kvällar.

Carmarino
0

#3: Då var det nog en vuxen råget jag såg, eller möjligen årsgammal. Det var ju mitt på dagen så jag blev lite förvånad över att se den.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Rådjurstoken
1

Det kan ha varit ett smaldjur (en ettårig råget) för sådana kan ju hamna lite var som helst efter att ha blivit bortstötta från mamma i maj. För en del tar det nog längre tid än för andra att etablera sig i något lämpligt område med de värsta farligheterna på någorlunda säkert avstånd. Vuxna rådjur ser man dessutom sällan mitt på dagen, även om man aldrig kan vara helt säker.

Carmarino
0

#5: Det var nog det, för den såg lite vilsen ut.

Vad jag kan se på kartan så finns det lite skogsområden någon/några kilometer därifrån, men inte åt det håll den var på väg. Den var vänd mot motorvägen. Har dock inte läst något om något påkört rådjur så förhoppningsvis vände den och gick åt andra hållet istället.

Rådjurstoken
1

Vi får hoppas på det bästa, att hon hittar till skogsområdet så småningom. Och åtminstone inte hamnar på fel sida av stängslet på motorvägen!

Carmarino
0

#7: Tror inte det finns något stängsel. Det fanns i alla fall inget på avfarten och jag har inget minne av att ha sett något längs motorvägen heller.

Rådjurstoken
1

Då är det ju ännu värre, för stängsel bör finnas längs med alla motorvägar. Gärna ett uthopp lite här och var också, även om vi inte har lärt oss det i Sverige än. Alltså en öppning i stängslet med en brant på två meter där djuren kan hoppa ner på något mjukt underlag som till exempel gräs. De allra flesta djur kan hoppa två meter ner utan problem, men inte många hoppar frivilligt så högt uppåt.

Carmarino
0

#9: Har ju inte tittat så noga, så det är möjligt att det finns viltstängsel. Det är bara det att jag inte har något minne av att jag sett något. På avfarten är jag rätt säker på att det inte var något, för jag var rädd att rådjuret skulle ge sig över vägen, vilket det ju inte hade kunnat om det varit stängsel där.