Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 82 ggr
Rådjurstoken
5

Gäss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det gott om olika gäss ute på strandängarna. Här är det några kanadagäss som flyger. I bakgrunden vilar några grågäss på marken.

Rådjurstoken
6

Här är en flock kanadagäss på marken. Om ni tittar noga kan ni se ett par vitkindade gäss också. De vitkindade är mindre än kanadagässen och har en större vit kindfläck. Deras fjäderdräkt är mer blågrå än kanadagässens som är mer brungrå.

Rådjurstoken
6

Här är några vitkindade gäss närmast.

Rådjurstoken
6

De vitkindade gässen flyger iväg.

Rådjurstoken
6

Grågässen flyger också iväg.

Pyttelite
1

#4: Fina bilder - jag tycker att det kan vara svårt att se de vitkindade gässen speciellt när de är ensamma men du fick till en pedagogisk bildserie - tack för den!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Draken
2

Härliga bilder.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Magi-cat
2

Fina bilder på härliga gäss! Jag tycker om deras läten och att se dem flyga! 😍

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
0

Mäktigt med så många gäss på samma plats. Det är stora fåglar.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
1

Vi hade många Kanadagäss på campingen här i staden för några år sedan men sen klagade alla campare på deras bajs som var överallt, så de sköt dem allihopa.
Tror inte det finns någon kvar.🥹

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Rådjurstoken
1

Tack för era kommentarer! 🙂

#9 Jag tror inte att alla blev skjutna. Däremot lärde sig de andra att campingen var en farlig plats, och valde att hålla till någon annanstans.

Tarotstollan
1

#10. Vi hörde genom park personalen att de hade skjutits och sen dess har det inte funnits en enda en när vi har passerat förbi på våra promenader de senaste tio åren.
Tror att det stod någon notis om det i tidningen också, att folk tröttnat på deras "korvar" och att de blivit avlivade.
Jag hoppas också att de frivilligt flyttat någon annanstans.

Att de och följande generationer av gäss kan veta det, är rätt underligt.

Rådjurstoken
1

#11 Hur länge sedan är det? En gås kan bli åtminstone 20 år gammal, och om jag har förstått rätt leds varje flock ofta av ett par gamla, erfarna gäss som de andra följer. Säkert kan dessa ledare i så fall leda resten av flocken till säkra ställen och varna för de farliga. Jag tvivlar inte på att de försökte skjuta så många som möjligt, men det verkar ändå märkligt om ALLA som höll till på platsen hade blivit skjutna (om de var många).

Tarotstollan
1

#12. Det var många, säkert mellan 20-40 stycken.
Det är nog ca 10-15 år sedan.
De höll till där på campingen och närliggande park, Viskan rinner rakt igenom det området.

Rådjurstoken
1

Okej, 20-40 är ändå inte jättemånga jämfört med hur stora gåsflockar ibland kan vara. Kanske kan alla (eller nästan alla) ha blivit skjutna ändå. Jag kanske ska tillägga att några mycket väl kan ha blivit skadeskjutna också - var femte grågås har hagel i kroppen, och jag skulle tro att det är ungefär lika för andra vildgäss.

Tarotstollan
2

#14. Ja, det är hemskt när djuren kommer i vägen för människorna som bara klagar.
Vi lär väl aldrig få reda på vad som egentligen hände!