Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 89 ggr
Rådjurstoken
6

Råget i grönskan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En råget tittar fram i grönskan.

Carmarino
0

Fin tös.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Magi-cat
0

Underbar bild! 😍

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Undertaker]
0

#0: Oj, kompositionen i den bilden blev helt underbar.

Draken
3

#0: Vilken underbar bild 😍

Vi hade två rådjur på lägdan igår kväll. Fick oskarpa bilder på dem, eftersom det är knäppt på långt håll. Rådjuren här är väldigt skygga
Folk som bor här är idioter, de skrämmer iväg rådjuren eller så "råkar" deras hundar slita sig precis när rådjuren passerar 🤬

20250818_210345.jpg

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2025-08-21 08:21 av Draken
Rådjurstoken
2

Tack för era kommentarer! 🙂

#4 Tyvärr är det många som blir livrädda när rådjuren kommer i närheten av deras trädgårdar, och gör allt för att få iväg dem. Tänk om vi kunde sluta fred och inse att det inte är av elakhet som rådjuren behöver något ätbart, och att det inte alltid finns så mycket att hitta i de alltmer utarmade markerna längre. Rådjur måste äta för att leva, precis som vi! Lösa hundar är ett oskick där det finns rådjur och annat vilt, men jag vet ju att det är alltför vanligt att ägarna inte bryr sig. "Här finns det inga poliser, och hunden behöver lite jaktstimulans". 🤬

Draken
2

#5: Ja precis. Och detta är dessutom en bostadsrättsförening, så egentliogen är det inte deras egna trädgårdar heller.

Lägdan är dessutom kommunens, och de klipper den endast ett par gånger under sommaren, så den brukar vara väldigt övervuxen, så rådjuren behöver inte ta sig fram till planteringarna för att få mat, vilket de inte gör heller.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Rådjurstoken
1

Jag antar att det heter att det är för "mångfalden" de låter det växa så fritt? Den mångfald som i praktiken betyder humlor och bin, men knappast något större än så. 🤔

Draken
1

#7: Jag tror det. Men det är också väldigt mycket otyg där som man inte vill ha.

Rådjuren däremot håller sig ju där på lägdan när det är såpass övervuxet, så jag förstår inte varför folk ska gnälla och jaga iväg dem. Jag blir bara ledsen, jag gillar rådjuren och när vi nu äntligen hittar rätt hus, så tänker jag se till att de känner sig välkommen i min trädgård i varje fall 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis