Våra svenska insekter och andra kryp
Kunde inte hitta en tråd om våra svenska insekter, så jag gör lika bra en egen 😊
Så denna tråd ägnas åt våra svenska insekter.
Är du en sånn som tar bilder på insekter ? Dela gärna med dig av dessa bilder isf.
- Redigerat 2026-04-24 09:00 av Draken
Jag är jättedålig på namnen, men jag gillar att ta bilder på dem 😉
Jag letar med ljus och lykta efter en bok om våra svenska insekter, men har inte hittat någon bra än.
Ett bi som landade på vindrutan.
Vet inte riktigt vad detta ärt för något, men den lilla rackaren bet mig när jag stoppade ner handen i en säck med jord.
Det blev en svidande, brinnande smärta av bettet/sticket
Har nog några foton på insekter, men det är inget jag har ägnat mig särskilt åt att fotografera. Ska se om jag hittar några vid tillfälle. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5: Ja gör det. Tycker det är roligt att kolla på vilka olika insekter som finns runtomkring oss som man inte ens tänker på 😊
Härliga (Med läskiga inslag) bilder 😀
#9: Har en hel del bilder från den tiden vi hade en fjärilsbuske vid gaveln. Den är tyvärr borttagen sedan flera år. På bilderna är det både fjärilar och insekter. Ska se om jag kan lägga ut några av dem också.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Här var det alla möjliga kryp, inte bara insekter. Spindeldjuren är till exempel en egen grupp, som lockespindeln i #1. Även mångfotingar är en egen grupp, som enkelfotingen i #4.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
#11: Rubriken skulle kanske ändras till "Våra svenska kryp". 😊
Jag ändrar rubriken 😉
Det är en dallerspindel i #1
#14: Den var obehaglig i varje fall 😉 Den hade tagit sig in till ena ögonfransgeckon och spunnit sitt nät där inne.
#15 Vilken fegis den geckon är😝 Skulle ju ha smaskat i sig den ju.
Nog för att jag var borta länge men hur 17 får man in bilder🤔 Lyckas inte.
#17: Antingen väljer du "Bifoga bild eller fil" nedanför skrivrutan, eller också klickar du på bildsymbolen i raden ovanför och sedan väljer du vilken/vilka bilder du vill bifoga. Vill du ha dem i en speciell ordning, infoga dem en och en för annars väljer iFokus ordningen.
#16: Jag tyckte den kunde ha spunnit sitt nät inne hos Skäggagamen eller Leopardgeckona, men nejdå, den skulle absolut spinna hos den enda som INTE smaskade i sig levande byte 😒😉
Någon som vet vad det här är för ett kryp?
Tyvärr fick jag ingen riktigt bra bild på den, för den förflyttade sig rätt snabbt. Har för mig att det var mer rött på skölden, men är inte säker.
På Djurfoto iFokus fick jag några förslag, men de stämde inte riktigt med utseendet på det här krypet. Det var uppskattningsvis 1-1,5 cm långt.
Förslagen jag fick var eldlus och strimlus. AI via Google bildsök föreslog rödsköldad asbagge, men det stämmer inte heller. Inte heller bildförslagen stämde.
https://djurfoto.ifokus.se/discussion/1638507/krypande-slingrande-och-smygande-varelser
- Redigerat 2026-04-25 08:30 av Carmarino
Gjorde bildsök men jag tror inte det stämde.🫣
Fick fram att det kunde vara någon Rovskinnsbagge eller Assasin bug. Men de finns väl inte här i Sverige vad jag vet 🤔
#21: Vet inte om de finns här, men av bilderna på dem att döma är det inte dem heller. Får se om jag kan få syn på den igen nästa vecka när jag ska åt det hållet. I så fall ska jag försöka få en bättre bild på den, men det är snabba rackare, så den förflyttade sig i rask takt ifrån mig.
#22: Nu blir jag ju nyfiken, vill ju veta vad det är ju 😊
#23: Ja, det är märkligt att ingen bildsökning ger träff på rätt insekt. Fotograferade rakt uppifrån, men det var starkt solsken så förmodligen blev det en skugga som dolde ena sidan. Såvitt jag kunde se är den svart med röda ränder och röd teckning på huvudet.
Hoppas du hittar den igen 😊
#25: Ska försöka komma ihåg att hålla utkik. 😊
Tror det är Eldskinnbagge
#27: Hittar ingen bild på någon eldskinnbagge som liknar den jag såg. De har för mycket rött på skölden.
Letade när jag gick förbi där i onsdags, men såg ingen, så kanske de är klara med parningen och har dragit vidare.
Den här snyggingen såg jag på stenplattorna här om dagen. Hundarna tyckte den var väldigt läskig 😉
#29: Ja, sådana urtidsmonster får man vara försiktig med. 😁
#30: Jo de kan ju vara farliga 🤣
#32: Tycker inte bilden är suddig.
#32: Tycker inte heller bilden är suddig.
Men vilken konstig spindel, har aldrig sett den innan. Kanske inte finns här uppe i Norrland.
#35: Vilken vacker 🥰
En liten nattfjäril som satt på dörren ute.
Den här filuren hittade jag i min blomlåda. Ingen aning vad det är, men den bits/stinger fick jag märka 😏
#38 Det är en enkelfoting. 🙂
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
#40: Tack 😊
Fina bilder! 🦋
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
Såg denna filuren på murväggen här om dagen.
Enligt Google bildsök så skall det vara en Fläckig vägglocke. Det är första gången jag ser denna art.
#47: Jag tror de är svenska 🤔
Den här lilla filuren tyckte att mitt kaffe luktade/smakade gott tydligen 😉
Enligt Google bildsök är det en Bredkantsskinnbagge Om det stämmer vågar jag inte garantera 😊
Många trevliga kryp i den här tråden! 👍
#52: Ja eller hur 😊
Jag har haft mycket larver på mina blommor i år. Och de har systematiskt tuggat sig genom Krassen 👿☠️
#55 Frustrerande när det blir så😠
Får nog ändra i mitt förra inlägg #54 så det står: Bland annat olika snäckor som den här vinbergssnäckan😖
Kan oxå ta bort: En av skurkarna.
Med skal är det ju snäckor och utan skal sniglar🫣
- Redigerat 2026-08-24 11:16 av TccT
👍