Råbock
Har under de senaste veckorna mött en bock som bara har 3,5 ben. Lär ha skadats under vintern, enligt uppgift, och en del av ena bakbenet har först hängt kvar men sedan trillat av.
Någon som har erfarenhet av trebenta rådjur? Verkar klara sig hyfsat när han rör sig långsamt, och har ökat i vikt de senaste veckorna.
Men har svårt att röra sig i högre tempo, och hur han klarat sig genom vintern begriper jag inte - dels vad gäller skadan och dels vad gäller att hitta föda…
Han måste ha lidit något fruktansvärt när skadan var färsk.
Har en partner som ser ut att vara dräktig.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Kommunen har nog en viltvårdare som du kan kontakta om bocken. Han vet nog vad som är minst plågsamt för bocken. Fattar inte heller hur han klarat vintern, eller att inte fått infektion och kallbrand, och att ingen larmat viltvårdare tidigare.
#1 Jag har varit i kontakt med viltvårdare vid flera tillfällen de senaste veckorna. Samt med polis och länsstyrelse. Har över nätet fått kontakt med folk i området som berättat att bocken haft det så här sedan typ januari (uppgifterna varierar lite), och att även de kontaktat viltvårdare/polis. Viltvårdare har fått både bilder, filmer samt varit på plats och kollat. Tyvärr ett regelsystem som brister vilket hindrat viltvårdarna att t.ex. avliva bocken så här långt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2026-04-27 19:54 av Uppkatten
Att bocken har ökat i vikt låter ju hoppfullt. Ser han ut att lida? Verkar skadan infekterad? Om inte, tror jag faktiskt att han har ganska goda chanser att klara sig. Rådjur har bra läkekött och klarar sig ofta bättre än man tror. Det lär vara alltför vanligt att folk ringer en jägare när ett rådjur haltar, men ofta ser det värre ut än det är. Ett avbrutet ben är förstås en annan sak, och bocken måste mycket riktigt ha lidit väldigt i början. Men jag är inte helt säker på att avlivning är det enda som gäller, om inte bocken verkar ha ont. Men har han ont, bör han förstås inte få fortsätta lida.
Kan du tyska? I så fall är här en expert som kan ge värdefulla råd: https://rehkitzhilfe.de/
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Kan inte tyska. Första gången jag såg bocken för några veckor sedan så grät jag. Han och hans partner försökte ta sig ner för en sluttning och över vägen, och han hade så extremt svårt att ta sig fram. Han såg smal och kantig ut, och jag tyckte SÅ synd om honom. Idag gick han och betade, och det fungerade bättre. Han såg mindre kantig ut. Han stöder på stumpen när han behöver få bättre balans, och när han flyr undan. Men måste ha haft svårt att söka föda när det var snö, och han har en stor trafikerad väg att ta sig över (dagligen), och det rör sig många hundar i området = stress. När jag ser honom gå och beta ser jag inte ett akut lidande, men när han behöver förflytta sig fortare ser det väldigt besvärligt ut för honom. Kommer inte tillräckligt nära för att bedöma ev. infektion, men tror inte det finns någon sådan. Har försökt fota för att kolla närmare, men det blåste kraftigt så fick ingen knivskarp skärpa. Han ser liten ut i storleken, emellanåt undrar jag om partnern i själva verket är hans mamma (men fick uppgift om att det är en äldre bock). Honan ser dräktig ut. Verkar finnas fler halta bockar i området, men den här sticker ut.
Att det är en äldre bock ser jag också, på hans ganska kraftiga horn med fin pärlning. Tänk om det gick att locka honom till ett lugnt område utan vägar eller hundar! I så fall hade han säkert kunnat klara sig. Allra helst om det fanns någon matplats, där man i så fall kunde blanda lite propolis (råvaran direkt från bikupan) i fodret. Ett tips jag fick av Carla (tyskan jag länkade till) och testade ett par gånger på min matplats, när jag hade halta rådjur där. Jag kan förstås inte jämföra med hur det hade gått om de inte fick sådant, men djuren blev i alla fall friska så småningom. Vet du om det växer sälg eller vide i området? Eller älgört? Dessa växter innehåller salicylsyra (det aktiva ämnet i t ex alvedon) som är både smärtlindrande och läkande. Annars får vi nog helt enkelt hoppas på det bästa. Att mata rådjur nära en stor väg eller där det finns lösa hundar är inget alternativ.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Jag har inget problem med trebenta djur, men som du skriver skulle han behöva ett lugnt område med tillsyn och stödmatning vid behov. Sälg/vide gissar jag finns i området men har inte spanat specifikt efter det. En av viltvårdarna har visst lite extra koll på honom nu, men de får ju inte spåra för att kunna avliva, och i området där bocken håller till rör sig många människor så gissar att man inte vågar avliva där. Såg precis på filmer jag tagit av rörelsemönster, och det ser verkligen inte kul ut. Ska försöka filma i morgon igen, fast med kameran. Känner väldigt starkt för det här vackra rådjuret, men är förtvivlad över hans situation och att jag inte vet vad som är bäst att göra. Skulle vilja fixa en protes åt honom och ge honom ett gott rådjursliv….
Jag kan ju tänka mig stressen och paniken om han råkar ut för t ex en lös hund som jagar honom. Vet inte om det finns lodjur där du bor, antagligen inte för då hade han nog inte levat nu. Annars hade han ju varit ett lätt byte.
Drömmen vore om han kunde få komma till "skyddat boende". Det finns flera organisationer i Sverige som jobbar med sånt, en del bara med djur som man kan rehabilitera och återföra till naturen.
Även Skansen tar ibland hand om skadade djur - han kanske kunde får en behaglig tillvaro där och slippa riskera att bli jagad och behöva leta efter mat.
Du kan ju alltid kolla med dem. https://www.skansen.se/se-och-gora/djurpark/viltrehabilitering/
#7 Det finns lodjur, men jag tror inte de vågar sig fram till det område där det här rådjuret rör sig. Större chans/risk att varg passerar, men även det är ovanligt.
- Redigerat 2026-04-28 18:35 av Uppkatten
Fast nog skulle det vara minst lika stressande för honom att bli infångad av människor som att bli jagad av en lös hund? Har de så stora hägn på Skansen att han kan gå där utan att se några människor? Om han inte är VÄLDIGT orädd skulle det nog bli svårt att erbjuda honom "skyddat boende" där, utan att han blir stressad av nyfikna besökare. Överhuvudtaget är rådjur svåra att hålla i hägn. De är utpräglade flyktdjur och får lätt panik om de inte har fri flyktväg åt alla håll. Det är därför man (nästan) aldrig ser rådjur i djurparker. Andra hjortdjur, som kron- och dovhjortar, är betydligt lättare att ha i hägn eftersom de har sin trygghet i flocken. På bilden ser det ut som att han trots allt kan röra sig ganska bra. Har han överlevt vintern kan han nog trots allt överleva sommaren också. Snart kommer det upp en massa läckra örter, och när träd och buskar grönskar ger de både mat och skydd åt rådjuren på ett helt annat sätt än tidigare. Min rekommendation är att trots allt ge honom en chans i frihet där han är.
Mat har han, så länge det är sommar. Både gräs och blad, och så alla delikatesser han kan sno från kolonilotterna. Men han rör sig väldigt illa så snart han behöver göra annat än att beta. Måhända skulle han kunna ha en dräglig sommar (om han inte trafikdödas…), men sen blir det vinter igen med ont om mat och risk för djup snö.
Nej, Skansens verksamhet verkar handla om annat. Det känns inte aktuellt som alternativ.
Här är en artikel om en annan trebent bock. Kanske Statens Veterinärmedicinska anstalt kan hjälpa till. Det är I alla fall deras uppfattning att man bör skjuta.
https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/vagrade-avliva-trebent-bock-20100429/
Fick nu uppgift om att viltvårdare avlivat rådjuret, sedan polisen lagt upp det som ett ärende och knutit det till en viltolycka. Ledsamt, men sannolikt vettigt, än mer ledsamt att rådjuret fick lida så lång tid med trasigt ben, där en del av benet så småningom föll av… 😭
#12: Usch, det var en ruskig historia, men tack för att du följe upp och lät oss veta.
Tråkigt, men det kanske var bäst så. 😢
#14 I den bästa av världar hade det kanske gått att göra på annat sätt, men viltvårdare har varit på plats vid flera tillfällen och kollat och bedömt, kollat på bilder och filmer o.s.v. och som jag berättat så är det ett "stadsrådjur" med allt vad det innebär av trafik och faror… Kanske hade sommaren kunnat bli dräglig, men på sommaren följer en kall vinter i värsta fall med mycket snö och lite mat för ett trebent rådjur. Det är inte en OK tillvaro.
Jag tycker inte heller det känns kul. Det här djuret borde ha avlivats redan för flera månader sedan, för att slippa det lidande som måste ha varit enormt.
Men man får också beakta det lidande som pågick nu (med stress, svårigheter att ta sig fram/ta sig undan o.s.v.) och det lidande som väntar mot höstkanten…
Utifrån vad jag själv har sett av rörelsemönster etc så bedömer jag att beslutet ändå var korrekt, ffa i relation till djurets miljö.
Men absolut ledsamt, det var ett vackert litet djur. Jag undrar också hur hans partner mår och om hon förstår vad som hänt. Gissar att hon är dräktig, så kanske får den här bocken en eller flera avkommor inom kort. Alltid något. Men han borde fått ett friskt rådjursliv ihop med sin familj. Förstås.