blixt?
När ni fotar på era husdjur med blixt, kan det skada husdjurens syn då? T.ex på en hamster?

En blixt är såpass kortvarig att den inte skadar. Dom ljus-fläckar man kan se efter att ha fått titta i en blixt kan vara läskiga, men det är bara ögat som 'laddar upp' (skulle kunna lägga upp hela den process som sker i ögat, men jag vet inte hur mycket nöje ni skulle ha av det)
Dock så kan det stackars djuret bli rädd, och hos små djur kan det vara farligt.
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Jag fotar alla mina 10 hamstrar med blixt i en mycket enkel hemmagjort studio, har aldrig märk av att de skulle skada dem någonting alls, de blir inte heller ett dugg stressade.
mina hamstrar bryr sig inte ett dugg om mina kamerablixtar ;) De är väl vana vid det här laget ;)

Mina möss har aldrig reagerat. Utan blixt skulle det inte bli annat än sudd heller (=
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

#1 Min hund får "reflex-ögon" ibland när han kollar in i kameran. Vet du hur man gör för att ta bort det :/ ?
Mvh Ellenfyrkant

'reflexögonen' beror på en hinna som hundar (och katter och andra djur som ser bra i mörker) har. Svårt att göra något åt den. Lättast är att ändra i photshop eller ngt annat bildbehandlingsprogram
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Sen brukar djur inte bli snygga i blixt :P
Använder själv den ibland, men snyggast är utan.. om man kan få suddet att hålla sig borta. x)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
oki, tack så hemskt mycket för svaren! :)