Rörelse bilder
Hejhej!
Jag har precis fått en ny kamera, Nikon D60. Men det jag undrar är om ni kan ge några bra tips när man ska fota rörelse bilder! Har fotat en av mina kaniner när den rejsar runt i sin hage men det blir aldrig något bra fokus på kaninen utan bakrunden blir OK och kaninen blir lite suddig.
Jag har bara haft den här kameran i tre dagar så jag har inte hunnit fota så supermycket än. Men det vore snällt om ni kunde komma med råd :)
/Cassi

Ja,
bra ljus, högre ISO, ev testa motivprogram sport/rörelse eller vad det nu kan heta… Kolla manualen :-)
Kolla upp inställningen för hur objektivet fokuserar AF
Det som gäller är att du måste ställa in kameran med en mycket snabb slutartid. Minst 1/320 sec. Springer den i sidled så får du försöka att följa med (panorera) med kameran.
Kom då ihåg när du panorerar att fortsätt att följa med i rörelsen även en bit efter att du tryckt av. Annars blir det gärna att man stannar till precis i tagnings ögonblicket och då blir bilden suddig.
Naturligvis gäller det att objektivet hinner med att ställa skärpan vilken kan vara svårt då den kommer springande mot dig. Det du kan göra i detta fall är att ställa in objektivet på manuell skärpa eller låsa skärpan vid en viss punkt. När kaninen sedan kommer i fokus så trycker du av.
Hoppas det kan ha hjälpt dig lite, det är bara att öva. Och kom ihåg det kostar ju inget med digitalt :-)
Ibland kan det dock bli helt fel men ändå ganska lyckat som du ser i min bild. Men man ser rörelsen i alla fall :-)
MVH
Göran