kattkritik :)
Hejsan allihop :) Idag när jag var ute med kameran så såg jag en jättesöt misse på parkeringn, så jag passade på att fota lite. Samtliga bilder är helt oredigerade. Som sagt var så var jag på en parkering så ni får ursäkta om det är rörigt i bakgrunden x) Första gången som jag fotar katt så vill gärna ha konstruktiv men lätt kritik :))
Mvh // Amanda

jag tycker att dem var jättefina! ingen kritik från mej (:

6# tack ! :)
läst 37 ggr, ingen mer som vill kommentera ? :(

Jättefin katt! Älskar verkligen "röda" katter! Men tycker dock att det är väldigt tråkiga bakgrunder, men det är inte så mkt att göra åt ;)

8# tacktack.. nää, fotona var jue inte anordnade direkt, så det blev lite svårt med bakgrunden :P
ngn mer som tkr ngt ? kom igen nu ;)
Första "klösbilden" va ganska charmig. Älskar röda katter (har en själv).

10# okej :) lycko dej som har kisse :P:)
Jag tycker det är synd att du kapat katten överallt .. antingen benen eller rumpan eller svansen .. skulle nog försöka ta en helkroppsbild utan någon kapning och testa att beskära i olika lägen .. första bilden var bäst .. synd att benen är kapade.. :/
Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se

säger samma som #12. Ta ett kliv bakåt så har du med hela katten! :P

jag håller med,, jag typ stod mellan 2 bilar och en gång så snubblade jag på däcket haha ;) själv så tkr jag inte att avkapningen gjorde så mkt på bild 3 menmen, smaken är som bakn :))
jag tycker inte att bilderna var så speciellt röriga för att vara fotade på en parkering. Tycker att dom blev lite charmiga :) Det är lite synd att katten ofta är kapad. Den första bilden tycker jag var jättefin!

jätte finna bilder…ja gillar bilden där den ligger på bilen…var har du tagit bilderna nånstans??

Jag gillar mest den sista :D

Jag tycker att färgerna och skärpan är jätte bra i alla bilder, men skulle vilja att hela katten var med :) Annars, inget att klaga på. Bra jobbat ! :)

tacktack för alla kommentarer, suger åt mej som en svamp :)
16# hm.. vart ? hoppas du får svar på din fråga om jag skriver på en parkering i södertälje :D
#1 saknar kattens ben! lite närmare eller ett steg bakåt, avklippning av kroppsdelar är väldigt jobbigt för ögat då det saknar sista stumpen. Lite tråkiga färger, en grådassig dag kan man behöva dra uppfärgerna efteråt, alternativt köra svartvitt eller mindre mättade färger. Just att katten är röd gör att färgerna blir så mycket viktigare.
#2 även här hade jag velat ha lite tajtare beskärning, eller två steg bakåt så lite luft bakom katten fått plats. Någon utstickande detalj eller mer av det som ser ut att vara en intressant bakgrund (snirkelväg bakom huvud) eller kanske mer av speglingen på bilen hade gjort mycket. Försök även att tänka på uttrycket hos katten.
#3 Oj, den här bilden hade kunnat på intressant! Gillar staketets diagonala linje genom bilden, som du hade kunnat använda dig mer av. Lite längre ner och mindre avhuggen katt och du hade haft den vinnande bilden. Kanske backat två steg, och samtidigt kanske du hade fått ett mer avslappnat uttryck hos katten? Bakgrunden med enbart bilar är toppen, plus för att det är blått och rött, färger som funkar bra med varandra här och med kattens färg!
#4 här gillar jag kattens uttryck, vackert med det snedvridna huvudet och blicken som tittar drömmande bortåt. Men kompositionen är inte den bästa, kanske att du kunnat använda mer av miljön runtomkring och fått med mer av bilarna så katten blivit den intressanta detaljen och inte huvudmotivet med "stökig" bakgrund? bilens blåa ton och kattens röda färg, toppen !
#5 mjae. saknar rumpan och bakgrunden var så mycket bättre på andra sidan. Även om bakgrudnen här är ren(vilket man brukar önska) så funkar inte det matta gröna med kattens ganska intensiva röda färg.
Totalt i korta drag: De flesta katter är ganska motvilliga när det kommer till samarbete, och tyvärr tror jag den du stötte på var en av sådan sort. Du skulle behöva tänka på att anpassa dig efter kattens beteende, eller försöka fånga dens intresse.
Att använda dig utav det som finns att tillgå på platsen är en annan grej, på denna parkering hade du t.ex. kunnat utnyttja bilarna. Istället för att bara acceptera att de är där och arbeta runt dom, gör de till en del av dina bilder och arbeta med dom !
Tekniken verkar du kunna hantera, nu gäller det att jobba med bildens innehåll ^^
Och tänk på att inte klippa av kroppsdelar, det blir så tråkigt då ;)

20# wooow :D Det är sånt jag vill höra , nu vet jag verkligen vad jag kan göra bättre =D Ska tänka på allt nästa gång jag fotar, el, tja, jag ska försöka iaf ;D

Så snygga kattbilder!
Gillar alla jättemycket, måste jag ha nån favorit så är det #3 eller #4.

22# haha ja jättelik :P
tack alla för fin kritik :)

#24, Aa, hehe :P