Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettbildhantering
Läst 338 ggr
CamillaS
0

Beskära bilder?

Ser att många pratar om beskärning av bilderna. hur beskär man bäst?
Vad ska man tänka på vid en beskärning?
Hur tänker du när du beskär bilder?
Hur vet man hur man ska beskära bilden?
Beskär man bara bilden för att motivet ska bli större, och tar bort störande objekt?

Berätta gärna om detta ämne. ;)

mariatingsund
0

Det är ju upp till var och en, hur de vill beskära sina bilder, men om man inte är konstnär då ska man försöka hålla en balans, som du säger

- ta bort störande objekt
- balansera det ljusa och det mörka beroende på vilken känsla du vill att åskådaren ska känna
- balansera de skarpa och oskarpa, centrera eller utse ett hörn t.ex
- balansera mängden av olika färger beroende vilket uttryck man är ute efter (kanske ta bort den delen av fotot som har en färg som finns för mycket av - t.ex. grönt gräs
- Jag brukar bara gå efter känsla, du kan alltid backa och göra om, och försöka titta på bilden med främmande ögon varje gång.

Jag kan tyvärr inte visa exempelbilder, eftersom alla mina bilder är redan skurna.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

CamillaS
0

#1 oki, ;) tack för svaret.
Beskär du alla dina bilder?
Vad har du för kamera?

KickanW
0

Jag beskär för att…

… Få en snyggare komposition.

… Ta bort saker i bilden jag inte vill ha med (störande objekt).

… Ändra formatet. Ibland vill jag t.ex. ha väldigt avlånga bilder - ibland kvadratiska.

Kompositionen är viktigast och oftast ser jag ju till att den är bra redan när jag fotar men vid ögonblicksbilder går det inte alltid. Då vill jag ha "motivet" på ett snyggt ställe i fotot - helst inte centrerat, jag vill ha jämnvikt i bilden, balansera ljuset m.m.

Som föregående skribent skrev, oftast går jag bara efter känslan. Man ser när en bild blir bra.

mariatingsund
0

Jag har en Konica Minolta, DimageZ10, med 8*optisk zoom och 2 cm kortaste avstånd att fota med.

Och svaret är ja, jag beskär alltid mina bilder. Just för att jag kan beskära, är jag lite slarvig att tänka när jag fotar. Man ser bilden bättre på skärmen och välja där hur man vill ha bilden.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo