Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettövrigt
Läst 506 ggr
Ellenfyrkant
0

Stulna bilder!!!!

Jag har Copyright på b ilderna! Ingen stämpel med det står tydligt på "framsidan" / "pressen". Ändå har jag sett mina bilder på andra ställen nu. Har jag rätt att polisanmäla detta eller vad gör man?

Hur ska jag gå till väga??

Mvh Ellenfyrkant

saaraah
0

Men usch vad hemskt! Hatar folk som stjäl bilder… !

Du behöver egentligen inte ha copyrightstämpel eller skriva någonstans att det är copyright på dina bilder.
Det är du som äger dem oberoende, och om du inte gett någon tillåtelse att använda bilderna, och ändå hittat dem på t.ex. internet sidor är det ju inte så kul..
Ja, du har nog rätt att polisanmäla personerna som ligger bakom det här.
Men då ska du nog vända dig till en vuxen, förälder eller släkting, och berätta för dem vad som hänt.
Om du minns vilka sidor du hittade dem på kan du ju alltid gå tillbaka dit, ta en 'print screen', öppna det i photoshop eller annat program och sedan printa ut sidan. Du har du bevis på papper. Var nogrann med att din bild faktist finns med på sidan när du skriver ut den och att hemsideadressen också syns.
Det är mitt tips..

Det är ju förstås svårare om du inte känner personen/personerna.  
Här kan du annars läsa om copyright:
**http://www.javascript.nu/copy.shtml

Hoppas jag var till någon hjälp..**

Ellenfyrkant
0

#1 Tack för svar. Känner inte personen, hur ska jag bevisa att bilden är min från början ?

Mvh Ellenfyrkant

Isak
0

#2 Antagligen har du bilden på din egna dator obehandlat med exif etc.

Kan du inte bevisa att bilden är din från början så har den nog inte blivit stulen.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Ellenfyrkant
0

#3 Är inte så duktig på detta. Ärligt talat vet jag inte ens vad exif är Generad

Vrf skulle jag skapa denna tråd om jag själv inte blivit besulten på mina egenfotograferade bilder?

Mvh Ellenfyrkant

Isak
0

I ursprungsbilden finns det alltid info om tid o datum när bilden togs samt info om kameran o inställningarna. Sen kan man alltid fylla i metadata innan man publicerar på nätet. Däår det står info om fotografen.

Ursäkta, det råkade bli lite felformulerat. My bad. Vart har du sett bilderna? Är det på en hemsida är det alltid bra att ta en skärmdump för att kunna bevisa.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Ellenfyrkant
0

#5 Det är inte på en hemsida nej, utan har sett de som andvändningsbilder i en konversationsruta på msn, denna har alltså stulit bilderna från min hemsida!

Mvh Ellenfyrkant

TinaH
0

Var en fotograf på våran hundklubb i lördags och fotade.
Han skickade med ett informationsblad om priser på bilder osv, och där på hade han skrivigt

**Royaltyfria bilder
**d.v.s att ni öper bilden en gång och få använda den hur mycket ni vill. Vid publiering av bild skall alltid källa anges: Fotografens namn. Vem som äger bilden? Ägande rätten på den levererande bilden är alltid upphovsmannens d.v.s Fotografens som tog bilden. 

Detta kanske inte var en tröst till dig.
Man ska inte behöva copy skyddade bilder, oh det är tråkigt när det händer.
Bara till och beklaga.

Men du tror inte att dem som han norpat dina bilder på msn, bara vill göra detta för att tetas med dig? ,-)
Bara en tanke jag fick, oh jag hade själv blockat sådant folk, för dem är inte ärliga.

Lycka till!

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Ellenfyrkant
0

#7 Tack för ditt svar, även om inte det första du skrev hjälpte mig var det intressant. Det betyder aslltså att om jag skulle sälja en bild är det fortfarande jag som äger den? Låter lite konstigt måste jag säga :P FAST köparen har fri tillgång till bilden?

Nej, tror faktiskt inte det är för att retas med mig,, tyvärr

Mvh Ellenfyrkant

Isak
0

Inom foto köper man bara nyttjanderätten till en bild. Du kan sälja en bild till någon för säg 50 000:- och då får enbart den använda bilden hur mycket som helst och inte ens du får använda den. Men du äger fortfarande bilden eftersom du har upphovsrätten.

Kanske lite svamligt men fråga om du undrar över något.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Mustang
0

Hej!

Känner du personen som har bilden i sin konversationsruta på msn? Isåfall kan du be han/hon att ta bort den.

Jag har åxå "lånat" bilder till min ruta på msn. Jag har mest mina egna bilder men åxå bilder på kändisar och söta hundar och katter som jag hittat på bla blocket. Vill man inte att ens bilder ska synas ska man nog inte lägga ut dom på internet.

Jag vet inte hur man gör men man kan "låsa" bilderna så dom inte går att kopiera eller spara, hör med någon datakunnig person.

Du kanske ska bli smickrad, det är någon som gillar din bild. Skrattande

Skulle du hitta den på en komersiell site eller i tryck då bör du vidta åtgärder och kräva betalt för bilden och kräva att det ska stå ditt namn under den åxå.

Mvh Anne = )

Isak
0

#10 Kan du se bilden, kan du också ta bilden.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Mustang
0

#11 Nää faktiskt inte. Nån gång när jag försökt spara en bild har det kommit upp en ruta som det står copyright på och det går inte att spara den. Jag är ju ingen datahacker så jag vet inte hur det görs men jag vet att det går.

Mvh Anne

Isak
0

#12 Printscreen är ett exempel. Men vissa "högerklicks-skydd" har varit enkla att ta sig förbi också.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Mustang
0

Inte om man heter Anne…Skrattande

Martin
0

#9 Jag förstår hur du menar, men ditt inlägg kan feltolkas.

Det finns flera olika sorters avtal man kör när man säljer bilder, på vissa får köparen helt och hållet rätten över bilden (ibland med ensamrätt), på andra får köparen inte göra ngt med bilden (redigera/förändra/beskära) och på ytterliggare någon annan så får säljaren sälja samma bild till flera.

Så att man säljer nyttjanderätten är ju i och för sig rätt, men innebär inte alltid att den blir exklusiv.

mvh Martin

Ellenfyrkant
0

#9 Tack för "hjälpen", även om det du berättat inte hjälpt mig så mkt i denna situation kommer det förhoppningsvis och alldelles säkert att göra det inom en viss framtid, om inteannat har jag lärt mig en hel del! :D

#10 Nej jag känner inte personen, har sagt till men han verkar inte bry sig, så vad gör man? Jag valde iaf att blocka och ta bort personen från min kontaktlista.
Den inställningen kan man väl inte ha!? Så allt som jag lägger upp borde man utgå ifrån att folk snor eller vad!? Det går ju under copyrightlagen! Jag vet att folk för det men de får inte! Vet inte om du menar så men jag tolkar det som att du menar att jag lite får skylla mig själv :S
Jag ser det som en självklarhet att inte känns mig smickrad! Jag är mest irriterad, visst är det kul att folk gillar ens bilder men då vill jag hellre att folk tkr dom är fula och låter bli dem!

#15 Låter ganska rimligt faktiskt, vet du mer om det såf får du gärna berätta :)

Mvh Ellenfyrkant