Nikon D40?
Hej!
Jag ska köpa en digital systemkamera nu så snart som möjligt. Jag har funderat mycket på Nikon D40, men eftersom jag i princip inte kan någonting om systemkameror kanske ni skulle vilja hjälpa mig lite? Vad tycker ni om den kameran?
Detta vill jag kunna fota:
- Hästar, i rörelse och stillastående.
- Mindre djur, såsom kaniner och marsvin.
- Macro, alltså växter men även andra närbilder.
- Vet inte riktigt samlingsnamnet för det, men det med skärpedjup så att motivet är skarpt och resten suddigt (jag SKA läsa på, jag lovar ;P)
Eller kan ni rekomendera någon annan kamera? Jag tänker mig ett pris på ca 4- 6000.
Tack!
canon 400D skulle jag köpa ist :P
Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se

Utveckla? :]

Nikon D40 är en liten kamera fast den har endå ganska skönt grepp. Den uppfyller väl dina krav men objektiven är oftast det viktigaste.

Klarar man sig med en Canon EOS 400D längre utan extra objektiv ?
Mvh Ellenfyrkant

#5 Haha gud vilken söt bild! :D
Behöver man köpa något sorts macro objektiv till EOS 400D också för att fota insekter m.m. ?
Mvh Ellenfyrkant
#7 förlåt om ja låter lite dum mot dig nu men hur ka ndu rekomendera en kamera du själv inte provat? Men det är en väldigt bra kamera.
#6 jag vet faktiskt inte då ja inte är så insatt i Canons produkter.
Då måste vel jag komma in och vara lite glädjedödare. :p
Nikon D40 håller på att sluta säljas. dom är slut typ överallt, verkar väldigt svåra att få tag på nu.. Skulle själv köpt D40n, men fick inte tag på den, så nu har jag beställt en Nikon D60 istället, uppföljaren till D40. :)

Här är iallafall bara Nikon D40 bilder: www.sh-foto.2u.se
Alla digitala systemkameror fungerar likadant (på ett ungefär).
Det finns ett kamerahus, och utan objektiv kan man inte fotografera. Det är alltså genom kamerahus + objektiv som man kan fotografera när man har systemkameror. På vanliga digitalkameror (kompaktkameror) så kan man inte byta objektiv, däremot ofta zooma (ibland väldigt mycket, upp mot 12-15 ggr, vilket i mm-språk på systemkameraspråk blir ca 432-500 mm).
Alltså skiljer det inget på t.ex. Canon Eos 400D och Nikons D40(x) i detta fallet. Sätter man ett fast 400mm objektiv på så kan man inte ta macrobilder och man kan inte zooma, bara använda 400 mm.
Använder man t.ex. ett sigma 70-300 med macrofunktion, så går det bra att ta macro, "vanliga närbilder" med ca 70-90 mm men även ta på objekt som är längre bort med 300 mm (dvs när man har "inzoomat" som mest).
Både Canon Eos 400D och Nikon D40(x) har såvitt jag vet slutat tillverkas, det är deras uppföljade Canon Eos 450D resp Nikon D60 som är aktuella just nu. Fortfarande duger dock både 400:n och D40:n bra om man skulle komma över dem.
Det var lite kort om funktion överlag. Vill man göra det ännu enklare kan man säga att Canon och Nikon är kamerornas motsvarighet till Volvo och Saab i bilvärlden. Det finns stora familjebilar/jeepar, men även mindre bilar. Det finns de med bättre prestanda, och de med mindre. Vissa gillar Saab bättre, andra föredrar Volvo. Så är det även med kameror, vissa gillar Canons ergonomi/menysystem bättre, och andra föredrar Nikons. Men det är ingen som är direkt dålig, det är mer en fråga om tycke och smak.
mvh Martin
#11 utförligt och bra svar. :)