Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 421 ggr
Ellenfyrkant
0

Kamera investering

Det är så att min gamla kamera på något vis har sprungit åå gömt sig, troligtvis i skogen, och det råkar vara så att jag älskar att fotografera tänkte jag snart investera en ny kamera, när jag har di pengarna. Min förra var en Nikon Coolpix L11 som jag var helnöjd med för att vara en kompakt kamera. Nu vil jag kunna ta bilder av högre kvalitée och tänker därför satsa på en system. Kameror jag hittills fastnat för är Nikon D40, Nikon D60 och Canon EOS 400D.
Jag vill ha en hyfsat enkel systemkamera då jag aldrig andvänt den typen av kamera förut. Skärpan ska vara hög och jag vill inte behöva vänta 1 sekund på att kortet ska tas efter att jag tryckt (som min förra.) Det var nog det jag mest tröttnade på med min förra, det tog så extremt lång tid att få en "perfekt" bild! Med kameran vill jag kunna fota allt möjligt men i synnerhet djur & natur. Jag vill ha bilder man kan vara nöjd över utan att behöva extra blixt, objektiv m.m.
Så vad låter detta som för kamera!? :D

Mvh Ellenfyrkant

KickanW
0

Varför inte satsa på de kameror du fastnat för? Jag har Canon EOS 400D och trivs jättebra med den.

Det där med att kameran fokuserar, det beror ju på hur du gör. Om du har på manuell fokus tar det ju ingen tid alls och har du på auto fokus gäller det ju bara att hålla halvt intryckt först så fotar den direkt när du vill sen.

Jojaton
0

Jag skulle nog valt en Nikon D60 - av de kamerorna du har kikat lite mer på.

Att köpa en systemkamera är som namnet säger - man köper inte en ny kamera, man köper sig in i ett nytt system. För att en systemkamera skall ge "perfekta" bilder behövs det mycket av fotografen, men det går inte heller att bara använda kitobjektivet (oftast ett 18-55) då det inte presterar optimalt och kameran oftast är bättre än objektivet. Har du väl köpt en systemkamera får du nog räkna med att du kommer lägga många tusenlappar på fotografin i framtiden - om intresset håller i sig!

Om du inte vill köpa en massa extra objektiv och så, skulle jag rekommendera en långzoomare, tex Canon Powershot S5, Nikon Coolpix P80 eller kanske något annat märke (t ex Fujifilm osv) Kolla runt på t ex Cyberphoto och titta sedan om någon inne på fotosidan.se har recenserat just den kameran du fastnat för.

Oj, det blev långt! Hoppas du orkar läsa allt xD

Johanna - Instagram

Ellenfyrkant
0

#2 Tack så jätte mkt, klart jag orkar läsa långa bra svar :) Detta är ju intressant juh! :D

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

#1 Jag vill gärna höra andras åsikter av folk med erfaranhet av kameran. Tack för tipsen med fokus. På min förra fanns bara autofokus :)

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Har själv hört mkt bra om Nikon D40 och sen kom D60 nu D80. Ni som har erfarenheter av de alla tre, eller två av dem får gärna berätta och jämföra :) Jag vill ha en bra systemkamera med kort slutartid, bra fokus, inte så komplicerad men vill inte behöva köpa massa extra saker ex. blixt o objektiv till kameran för att ´få fram bilder jag kan vara nöjd med. Har även funderat på en Canon EOS 400D.Jag vill i synnerhet fota djur, ofta i rörelse. Allt från skalbaggar till hästar. Det ska kunna bli fina porträtt bilder, gillar även att fota natur. Storlek och vikt på kamerar spelar ingen roll. Vad tror ni? :)

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

*putt*

Mvh Ellenfyrkant