När är bilden min?
Har hamnat i en tråkig situation. En tjej fotade min hund på en hundtävling och sedan dök den bilden upp på iFokus. Jag bad fotografen i fråga om att få bilden via mejl och det fick jag. Lite senare skickade jag in just denna bild till en hundtidning där man har en tävling om Sveriges charmigaste hund. Hade inte en tanke på att detta var orätt, tyckte att jag fått bilden. När hon som fotade bilden såg den i tidningen blev hon mycket upprörd och jag har fått en del arga mejl. Hon menar att min hund borde bli diskad eller att hon (fotografen) borde få del av priset om min hund vinner. OBS att det inte är en fototävling och priset är presentkort på hundgodis odyl. Jag har inte gjort något av illvilja och känner att detta blev väldigt trist. Vad tycker ni andra fotografer?
Rent juridiskt vet jag faktiskt inte säkert. Jag tror att det är hon som äger rätten till bilden och hon har således möjlighet att bestämma vad bilden får användas till. Fotografens namn ska dock stå på bilden och jag tror att det är hon som ska sätta dit sitt (C) på den. Jag vet inte om det har någon juridisk betydelse i detta fall.
Nog om det. Jag kan egentligen inte se varför hon skulle opponera sig och jag tycker inte att hon har rätt till att vare sig kräva att din hund diskas eller att ta del av priset (som ändå inte är något av ekonomiskt värde). Om jag skulle få bestämma så har du rätt om det du skrivit stämmer… men tyvärr är jag ingen advokat…
Lycka till och hoppas att hunden din vinner och får alla godisbitar själv!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Jag har en fråga i liknande stil. Jag hittade en bild på mig på nätet. Får jag använda den?
Klart du får använda den om den är på DIG, och dina djur osv. osv.

… men det är fortfarande tjejens bild då hon är fotografen. Du borde ju ändå ha frågat innan du skickade in bilden.
Du skulle väl vilja att någon frågade dig, om du t.ex fotar en modell som sedan skickar in bilden i någon modelltävling och vinner, för att hon blev så bra på den bilden - som du står bakom? eller.. ?

#4 Jag är ingen fotograf så jag skulle nog inte ens tänka på det helt ärligt. Efter det här så kommer jag dock att tänka annorlunda. I min värld (ickefotograf) har man FÅTT en bild och då får man använda den. Jag kan själv tycka att jag borde ha hört av mig till henne så här i efterhand, men det var ren tanklöshet att jag inte gjorde det.

#1 Tack för lyckönskningarna!

Rent juridiskt sa ager hon bilden om hon inte saljer/ger dig copyrighten och du har ingen ratt att anvanda bilden i andra syften an de overrenskomna (i detta fallet antar jag att hon gav dig bilden for att du skulle ha den pa datorn?). Hon kan till och med krava tidningen pa pengar for att de publicerat hennes bild utan att ge henne kreditering for det.
// Amanda
Det vore väldigt bra om folk som tror saker helst inte gör det :o)
#0 Jag tycker att det verkar vara ett trist missförstånd. Du har bett om bilden hon tog på din hund, och du har trott att du får använda den som du vill, medan om jag förstår det rätt, fotografen har haft tanken att du skulle ha bilden för dig själv.
Du skriver att det inte är en fototävling, det är alltså inte fotot som avgör huruvida hunden är charmig eller inte? Är det inte en fototävling så borde ju hunden inte diskas ur tävlingen, men är fotot det som avgör vem som vinner så bör den ju antingen diskas eller så bör hon få del av priset (om hon vill det). Hennes namn som fotograf skall absolut framgå - annars kanske man kan tolka det som att det är du som tagit bilden och det är ju fel. Det bästa som jag ser det är ju om ni kommer överens om en vettig deal, dvs du ber om ursäkt för att du använt en bild som hon tagit (och har upphovsrätten till) på ett sätt som hon inte har avsett, och sedan kanske hon nöjer sig med det - eller så delar ni eventuellt pris också. Tycker inte att det borde bli tal om skadestånd osv, om det inte är en mycket speciell/unik bild.
Jag vet inte heller hur reglerna för inskicket av bild ser ut, men inte sällan så brukar tidningar vara bra på att ta sig rätten att använda insända bilder till andra reportage/reklam också (dvs man godtar det i och med att man skickar in det). Om så är fallet så kanske fotografens bild hamnar i en stor reklamkampanj utan att hon får ersättning, vilket vore mycket tråkigt.
#1 Fotografen äger upphovsrätten till en bild. Dvs den som tryckte på "avtryckaren" då bilden togs är den som äger upphovsrätten. Detta oavsett om man gett bort fotot, upphovsrätten är ändå fotografen. Om det står (C) eller inte spelar ingen roll, likaså behöver det alltså inte stå vare sig (C) eller fotografens namn på bilden. Dock skall ju fotografens namn stå intill bilden (eller att det på annat sätt framgår vem som tagit fotot), om inte annat är avtalat.
#2 Nej, inte utan att fotografen gett dig tillstånd. Omvänt får fotografen trots att han har copyright på bilden inte använda bilden i reklam utan tillstånd av dig/övriga personer som går att identifiera på bilden.
#3 Du har fel, se ovan.
#5 Som jag skrev först i det här inlägget, så tror jag inte att du handlat i illvilja, men oavsett det så har det blivit ett fel. Jag tycker kanske inte att man skall gå så långt som till skadestånd osv, utan det borde kunna lösas på en helt annan nivå. Och nu har du ju dessutom lärt dig något - bra!
mvh Martin

#8 Precis som du skriver så är det ett trist missförstånd. Jag har skrivit till henne att jag är ledsen för jag använde bilden utan att fråga om lov först. Priset blir ett presentkort på hundgodis och jag har lovat att hennes hund skall få del av det om det blir något. Fotograf är inte angiven på någon av hundarna som är med i tävlingen. Det är klart att ett bra kort gynnar hunden i tävlingen men det är inte en fototävling utan det handlar om Sveriges charmigaste hund. Det kan vara bra för er fotografer att ha i åtanke att vi "vanliga" ickefotografer inte är insatta i sånt här!
#9 Ja, klart det är bra för oss att vara insatta i det, jag tror att alla parter har lärt sig något av det.
Fast det är inte konstigare än att man inte får ladda hem musik/filmer hur som helst via nätet, att man inte får ta saker i affärer utan att betala osv. Där är det dock naturligare eftersom att vi (förhoppningsvis) är upplärda att man betalar innan man tar något.
Med nätet och internet blir allt så mycket mer abstrakt. Fast det innebär ju inte att man slipper ansvaret - man har ett ansvar att ta reda på hur det ligger till. Men som sagt, det verkar som att man kan lägga detta bakom sig nu och alla har kanske lärt sig något av det - vilket ju i så fall är bra :o)
mvh Martin

Fast jag tyckte ju att jag fick den då hon skickade den till mig. Du har dock helt rätt i att allt blir mer abstrakt med internet. Hade jag fått säg en badboll så hade jag ju fått använda den som jag vill men så är inte fallet här. Jag gör aldrig om detta misstag, var så säker. Tack för att du tog dig tid!
#11 Får jag bara fråga, om det inte är en fototävling, hur avgörs vinnaren av tävlingen då? genom en välformulerad text eller?
Varför ska man skicka in ett foto på hinden om den inte har nåt att göra med bedömningen? eller har jag missuppfattat nåt? ;)

#12 Är nöjd med de svar jag fått ovan och tänker inte diskutera saken mer! Har erkänt mitt misstag……
#13 min fråga var inte riktad till något, det var mer av nyfikenhet bara. ursäkta då..

#12 Vill bara gå vidare, har tagit illa vid mig. Inte illa ment!
#15 Ok. jag förstår. :)

#10 om hon nu inte märkt bilden måste inte hon (fotografen) kunna bevisa att hon tagitbilden? Bara nyfiken.

Inte riktat till någon..
Men om tex jag använder en bild som någon annan har fotograferat så kan "avtryckaren" skicka en faktura till mig där jag är tex skyldig han/henne pengar för att jag olovligt använt bildet i annat syfte än att ha den själv hemma.
Jag anser att i detta fall båda gjort ett misstag. fotografen gjorde misstaget att inte signera kortet och sen inte att informera om rättigheterna som kanske i hennes fall var helt uppenbra men som i en amatörs fall inte är det. Hundägaren gjorde misstaget att inte fråga fotografen men jag tror att tt sånt här missförstånd är ganska lätt att få till.
En påminnelse till er fotografer kanske att det är viktigt att upplysa om vad de får och inte får göra med en bild som ni ger ut på ett sånt sätt och en påminnelse till oss amatörer.
//Pia
Jag fick en bild stulen. Tog kontakt med den ansvariga eftersom det var i en klubb tidning. Redaktören borde veta och det tror jag nu i efterhand att han gjorde också. !8 år inom det grafiska. Då vet man. Men som sagt så tog jag även betalt också. Kännbart till råga på allt, pga att det var ganska dålig reklam för bilden han knyckt. Men efter många meil fram och tillbaka så struntade jag i pengarna. Jga lärde mej en hel del av det här. Att jag alltid ska märka mina bilder. Det hindrar inte att någon tar dom i alla fall, men då kan dom inte skylla på att dom inget vet.
Man är ju stolt över sina bilder för sjutton. Då vill man väl inte att någon annan ska ta åt sej äran, eller hur?
Jag känner till det där fallet lite.Tråkigt att sånt här händer. Men det är nog för att alla inte är informerade. Man kan inte veta allt, men man lär sej något nytt varje dag.