Japp =)
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Ja :) köpte idag ;P

Jopp.

Äger den inte men har provat den lite, tycker det är en jättetrevlig kamera.

Har själv hört mkt bra om Nikon D40 och sen kom D60 nu D80. Ni som har erfarenheter av de alla tre, eller två av dem får gärna berätta och jämföra :) Jag vill ha en bra systemkamera med kort slutartid, bra fokus, inte så komplicerad men vill inte behöva köpa massa extra saker ex. blixt o objektiv till kameran för att ´få fram bilder jag kan vara nöjd med. Har även funderat på en Canon EOS 400D.
Jag vill i synnerhet fota djur, ofta i rörelse. Allt från skalbaggar till hästar. Det ska kunna bli fina porträtt bilder, gillar även att fota natur. Storlek och vikt på kamerar spelar ingen roll. Vad tror ni? :)
Mvh Ellenfyrkant
Vill börja med att påpeka att d80 inte är ny på marknade, d60 är den nyaste.
Själv har jag d40, och är jätte nöjd med den! Än så länge klarar jag mig utmärkt med kitobjektivet. (önskar dock ibland att jag hade ett ljuskänsligare objektiv vid ex. konsertfoto)
En vän till mig har d60 och en annan d80. Kan inte uttala mig mycket om d60, då hon försvann från sverige kort efter inköpet. Men vad jag märkte den gången jag provade den, var det inte mycket skillnad från d40:n.. det är ju fler pixlar, men annars tror jag du klarar dig lika bra med d40.
Men efter det du säger om att du INTE vill ha fler objektiv så skulle jag nog råda dej till en d80. Du kan inte ta bra närbilder på skalbaggar(ex typ ögonen på dem o sånt) med någon av kamerorna + kitobjektiven då behöver man ett speciellt objektiv för det. Men med d80 har du mer zoom med kitobjektivet och det är ju också bättre än de andras kitobjektiv. OM du skulle få för dej att köpa fler objektiv så har du också fördelen att det finns autofokusmotor i d80:ns hus, och det behöver alltså inte finnas i gluggen du köper.
(vet inte om det finns afmotor i d60? men tror inte det)
Eftersom du vill få fram bra bilder och inte köpa tillbehör måste jag fråga om du verkligen vill ha en systemkamera? Om du bara kommer ha den i autoläget och inte experimentera, så kommer du förmodligen bli nöjdare med en bra kompaktkamera. När jag har dem i de olika "tillgjorda" lägena som tex auto, porträtt, barn/djur så blir jag väldigt ofta missnöjd med resultaten. Men så ändrar jag till kanske "S", fixar lite med inställningarna, och vips så blir bilden bättre. Men det tar tid att lära sig alla olika inställningar och sånt och det kräver intresse! Jag har haft min i typ ett halvår, och känner fortfarande inte att jag kan kameran riktigt ordentligt.
Men vad som är bra med systemkamerorna när du ska fota djur i rörelse, är att du kan ställa in så att fokusen ändras efter djurets rörelse, så vida du följer djuret då. Det vet jag itne om det finns i kompaktkameror på samma vis?
Lycka till med ditt val :)
Upptäckte att jag skrivit i fel tråd ;)
Även detta inlägg fel…
Tyvärr har jag ingen d80, men funderar på att köpa =)
Jag har en D80, riktigt trevlig kamera :)

Jag har emn D80 :) älskar den :D

#7 Nu slutas ju D40:n säljas så den är inte intressant längre. Hur gammal är D80:n ?
Det jag menar är att jag vill klara mig på så få objektiv som möjligt. Ett Macroobjektiv kommer jag köpa oavsett vilken kamera jag väljer. Det verkar vara närbildsbilder du utgått ifrån mestadels i din text om rekommendationer? Så…. Bortsett från det? Vad tror du då?
En kompaktkamera vet jag att jag inte vill ha, har tidigare erfarenhet av de och nej, jag vill inte ha en sånn igen. Onödigt att byta från en till en annan när det egentligen är en systemkamera jag är ute efter. Det är så stor skillnad på bildresultaten. Föressten har jag väl aldrig sagt att jag ska ha allt i autolägen?
Mvh Ellenfyrkant

#12 ag kopte min D80 for over ett ar sedan. Men man ska inte lata bli att kopa en kamera for att den ar "gammal"! D80 klar fortfarande de flesta instegskameror med hastlangder. Med D80 far du dessutom af med alla objektiv ocksa.
// Amanda

#13 Vem sa att jag skulle låta bli för att den var gammal!?
Det är inte ens det de handlar om, utan snarare om den skulle hinna sluta säljas innan jag har dom pengarna.
Såå… Vad kostar den med alla objektiv?
Mvh Ellenfyrkant
Jag äger en. Är jättenöjd!

#16 Andvänder du Macroobjektibv på den bilden ?
Mvh Ellenfyrkant
Nej, använder det som följde med, 18-135.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

#18 Ok, vad kostar kameran :) ?
Mvh Ellenfyrkant