Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: kritik-lätt
Läst 598 ggr
texasmamma
0

Hundbilder - bra eller dåliga?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat ta bilder på de hundar vi delar "pisserunda" med och risken finns väl att de tillhör kategorin Musiken tar upp i sin tråd ang. bra bilder men jag tar chansen…

Tacksam om någon vill kommentera för jag vill så gärna kunna ta så bra bilder som möjligt.

Collie i profil

texasmamma
0

en till huvudbild, bordercollie/rottis

texasmamma
0

den här är en favorit trots att den saknar skärpa och luft. Kan den fungera ändå?

texasmamma
0

och till sist en på min egen kille. Som synes är jag lite svag för hundhuvuden.

Anho
0

Jag tyckte att alla tre var fina, var och en med sin charm.

Gillade bild ett mest men det är ju för att jag är lite raspartisktSkrattande Mycket snygg kortisbild !!!!

Musiken
0

Jag tycker att du har gjort ett bra jobb!
Bild nr 1 ar valexponerad, hunden ar bra placerad i bilden och bakgrunden jamn nog for att inte stora motivet. Dock har skuggorna fatt en lite gronaktig ton, men det skulle nog vara latt avhjalpt med nagra minuter i photoshop.

Bild 2 ar bra den med, dock har du fotat i lite svara forhallanden. Som du ser sa ar skogen i bakgruden och hunden bra exponerade, men snon och de vita partierna ar overexponerade. Detta hander ofta om det ar stora kontraster i en bild. Genom att gora beskarningen tajtare skulle du kunna fa ett mer orginellt portratt, samt undvika de flesta utfratta partierna.

Bild 3 ar riktigt charmig, men an en gang har du jobbat under svara forhallanden. Starkt solsken har ocksa en tendens att frata ut ljusa partier, och i den har bilden har du exponerat skuggan helt ratt, med resultatet att de ljusa flackarna (inte sa manga och inte sa stora) pa hunden blir vita utan detaljer. Dock tror jag mig ha en losning pa alla problem! Nosen ar ju skarp, sa genom att lagga resten av bilden mer ur fokus och gora en tajtare beskarning sa har du vips skapat ett macrofoto av en hundnos!

Bild 4 ar helt ok exponerad (aven om jag skulle vilja morka ner bakgrunden en aning och ljusa upp hunden lite), hunden har ett fint uttryck och ar placerad pa ett bra stalle i bilden. For att gora den annu battre sa hade jag morkat ner bakgrunden en aning (bara sa att graset inte ser sa ljust ut), sedan lagt pa lite oskarpa for att distansera den fran hunden, eftersom det ar detaljerna i hunden vi ska titta pa, inte detaljerna pa stranden. Jag hade dock sparat mer skarpa pa de grenar som ar narmast hunden. Sen hade jag ljusat upp hunden lite for att fa hunden att se "starkare" ut. Sen hade jag beskurit i hojd med halsbandet och lite ovanfor oronen for att fa en langsmal bild, for att ytterligare framhava blicken hos hunden.

ElinSa
0

Kh. collien var fin skärpa på och bra uttryck hos hunden. Hade gärna velat se den stående, alltså lite mer hals hos hunden och stör mig lite på det gröna som är på hunden.

Bilden på din grandis var jättefin :) Bra att det är mer luft dit hunden tittar och även en fin bakgrund. Om jag ska klaga på nått så är det halsbandet som stör lite.

ssofia
0

bilden i #0 var´min favorit, men halsen känns lite avhuggen

texasmamma
0

Tack för alla kommentarer! Det här är precis vad jag behöver, hjälper mig att se bilderna på ett mer konstruktivt sätt. Jag ska försöka mig på att testa de tips jag fått men har inte kommit så långt än i användningen av Photoshop.

Vi har precis fått hem en ny familjemedlem så datorn får lite semester för tillfället.

Tack än en gång.

Musiken
0

Jag gjorde en lite snabb svang i photoshop eftersom jag anda inte hade ngt att gora, och har ar resultaten :)

Valde dock att forsoka att aterskapa snon istallet for att klippa beskara foto nr 2.

Bleenda
0

#8 VILKEN BILD!!! Det är sällan man ser sån skärpa (enligt mej och mina glasögon i allafall). Och vilken söt katt. Jag hajjade till när jag såg bilden.Glad

texasmamma
0

#9  wow, det blev ju helt andra bilder, måste lära mig redigera ser jag nu. Tusen tack! När jag ser den sista (4:e), den med Texas i naturen, förstår jag att jag inte bestämt mig för om det är hunden eller bakgrunden som är det viktiga, saknar sjön på din.

Bild nr 2, tycker den blev kanon och jag vill nog inte beskära den så ditt val där är jag helt med på.

Är det så att du har tid över har jag en som jag gärna vill ha hjälp med… motivet gillar jag med elementet i bakgrunden tar ju allt fokus.

#10 Tack! Då har vi samma problem. Jag har två par glasögon men kan inte ha nåt av dem när jag tittar på skärmen + att den är helt usel, skärmen alltså, så man famlar i blindo liksom.

Musiken
0

#11 Kan ge den ett forsok, dock inte idag, utan senare i veckan :)

texasmamma
0

#12 Gick in på moderskeppet.se och kollade lite, sen blev jag sittande här vid datorn halva natten. Vet inte riktigt vad jag har gjort men så här blev resultatet. Blixtögonen får vara för denna gång.

Anho
0

Jätteläcker !!

empan-hampus
0

Älskar alla bilderna på sitt sätt! :D

texasmamma
0

#6 & 7 Jag har en till på collien med lite mera hals men där är halsbandet med.

#14 Tack! För att vara ett förstaförsök tycker jag den blev helt ok nu är det inget som stör och man ser tungan och nosen. Sen kan det säkert göras bättre, väntar spänt på Musikens variant om han har tid att ta sig an den.

#15 Roligt att du gillar dem!

Musiken
0

#16, psst, jag ar av honkon ;) Kommer hem till helgen, kikar pa det da :)

texasmamma
0

Oooops! Sorry! Så de' kan bli…

J_essica_D_ehlin
0

jag alla bilder va riktigt söta:)