Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 357 ggr
TacoBelle
0

Önskar tips om kamera

Jag har frågat på foto.ifokus men får inget svar, jag vet faktiskt inte vart jag kan vända mig så jag chansar och frågar även här.

Jag måste köpa en ny kamera och jag har ingen aning om vilken!  Ska jag välja själv så kommer jag enbart att gå efter utseendet på kameran och det är nog inte så lyckat. Generad

Så jag ber er snälla att förbarma er över en rådlös amatörfotograf som mig och ge mig ett tips eller två.

Vad är det egentligen för skillnad på systemkamera och en såkallad långzoomkamera? Jag behöver kanske bara en långzoomkamera?

Vad jag söker är en systemkamera som är lätthanterlig och relativt billig men ändå prisvärd och med hög prestanda och som kan ta bra foto såklart. Jag fotar mycket. Mest foto på råttor, vardagsbilder på min dotter och på de andra djuren i hemmet. Även en del blommor och natur. 

Jag kommer att ha kvar min kompaktkamera för vardagsbruk, systemkameran blir mer till alla råttbilder och djurporträtten. Kameran bör kunna ta macrobilder och zooma mm.

Pris jag hade tänkt är 3-4000 kronor. Jag är inte negativ till att köpa begagnat men jag måste då bara veta vad jag ska köpa så jag inte blir lurad.

Skulle t.ex den här kunna vara något för mig?: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AA200 src="http://foto.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

Eller den här:         http://www.cyberphoto.se/pana/fz18/fz18sv_350.jpg src="http://foto.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

ssofia
0

En systemakmera är en kamera som man byter objektiv på, det finns objektiv med fasta bränvidder och objektiv med zoom.
Man kan få (ursäkta uttrycket) äckligt billiga systemkameror idag. Men bara för att man köper en systemkamera betyder det inte att man får bättre bilder, det är faktiskt fotografen som knäpper bilden som är en stor bod i dramat, men! nog om detta nu.

Det du söker efter är en billig digital systemkamera. Du kan klara dig på kit-objektivet (objektivet man får med kameran..) väldigt långt, men i ditt fall tror jag att ett kombinerat porträtt och zoomobjektiv är det ultimata.

Nikon D40 + kitobjektiv - är en billig digital systemkamera, men du måste dock lägga lite mer på objektiven om du vill ha fler därtill eftersom det i huset inte finns någon autofokus.

Har du funderat på t.ex långzoomare? De är nästan som en systemkamera (inte med riktigt samma bildkvalité) men med allt-i-ett. Macro, tele, you name it.
Ska jag ge förslag på långzoomare så rekomenderar jag olympus långzoomkameror SP-560 Ultra och SP-570 Ultra, jag har tidigare ägt en föregångare till dessa, SP-510 Ultra, och jag var mer än nöjd med bildresultaten.

TacoBelle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tusen tack för svaret!

Jag har faktiskt funderat nu på att köpa en Nikon D40, eller D40X. Vad är det för skillnad på en D40 och en D40X? Det verkar iaf vara en okej första systemkamera.

Vad innebär autofokus? Vill/behöver man ha det?

Vad heter ett sånt där porträtt och zoomobjektiv?

Finns det någon annanstans man kan hitta begagnade kameror än på blocket och tradera?

Självklart är det upp till fotografen att se till att det blir bra bilder. Jag fotar mycket råttor och med en kass kompaktkamera dessutom. Bilden här har jag t.ex tagit med en liten Olympus Camedia C-500.

Klasselover
0

#2 - Autofokus innebär att kameran/objektivet lägger skärpan på motivet du "siktar" på. Annars måste du själv ställa in skärpan vilken kan vara jobbigt om motivet rör sig. Det är nästan ett måste tycker jag, har själv en D40 och autofokus i båda objektiven. Du kan titta på fotosidan.se, där finns lite annonser.

Det är lite svårt att säga "zoom och porträttobjektiv", och du verkar vilja ha macro (närbild) också. Jag är än så länge väldigt nöjd med Nikon D40 + 18-55, det är inget super macroobjektiv men den duger om man inte kryper allför nära. Funkar även bra som porträtt, men zoomen är inte så bra (du kommer till "verklig" storlek på objektivet men inte längre).

Här är en bild tagen med D40 + 18-55 mm.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Majsbecka
0

Lägger ut en bild som är tagen med Nikon D40 + Tamron 70-300

Klasselover
0

Lägger ut en bild tagen med D40 - Sigma 55-200 :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

TacoBelle
0

Tackar så mycket för svaren!

Jag har bestömt mig för en Nikon D40. Som jag förstår det rätt så är det autofokus på det medföljande objektivet?

Jag sitter och letar runt och blir helt snurrig. Vart kan jag köpa kameran billigast? Jag vill helst ha ett kit med kamera, objektivet, väska, minneskort, batteri, program till datorn och allt man behöver.

Marija
0

#6 Japp. På de medföljande objektiven är det inbyggd autofokusmotor. Objektiv med autofokus betäcknas med AF-S (Nikonobjektiv då).

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Oriel
0

Kolla på www.prisjakt.nu! :)

-' Rebecca Johansson

annaforsgren
0

Nikon D40 + Nikon 55-200

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus