Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 461 ggr
eamus
0

objektiv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har tänkt köpa en Canon EOS 450D,
har ingen tidigare erfarenhet av systemkamror så vilket objektiv ska jag köpa ?
vad menas med ex. 50-200mm ?
någon som har en Canon EOS 450D ? visa gärna bilder tagna med kamran isf. 
tacksam för svar
/ felicia

Martin
0

Siffrorna xx-xx mm innebär vilken brännvidd ett objektiv har, dvs hur mycket man kan "zooma".

Ett normalt objektiv som brukar följa med kallas "kit-objektiv" och brukar vara 18-55 eller dylikt.

Skall man fotografera på längre avstånd så behöver man teleobjektiv, och det är då med stor brännvidd - t.ex 55-250 som är ett av Canons senaste eller det du själv länkade till.

Ibland står det USM eller IS eller liknande, och det är då vilken motor (USM) objektivet har och IS står för bildstabilisering (Image Stabilizer) vilket gör att det blir lättare att ta bilder med t.ex. teleobjektiv utan att behöva använda stativ.

Läs gärna mer om objektiv och digitala systemkameror innan du bestämmer dig för att köpa.

T.ex. kan du läsa om objektiv på den här sidan, och en bit ner på den är exempel på vad som kan tänkas vara lämpligt att fotografera med vissa brännvidder. Obs dock att det är han som gjort sidan som tycker att det är lämpliga brännvidder. Jag håller med honom överlag men tycker att han kanske ligger lite i underkant på djur/fågel då man ofta kan behöva 300 mm och uppåt.

mvh Martin

rulda
0

hej jag är i samma sits som du ska också köpa kamera (en system för första gången) och har också fastnat för canon 450D
men jag håller med det är svårt med alla objektiven.
Jag ska fota macro och lite allt möjligt så jag hade tänkt mig ett macro objektiv och ett "allmänt" objektiv (om det nu finns sådanna)
Men tänk på vad du vill fota för något och sök runt på nätet.
Det ska jag göra :)

eamus
0

tack för svaren!
nu har jag lite mer att "stå på".
jag är fotar mest djur (hästar, hundar, katter, råttor), men de blir en del natur bilder och liknande också
jag har sökt, o sökt men inte hittat något :(
så därför vände jag mig hit för att se om någon här kunde hjälpa mig :)
mvh felicia

laFleur
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Om du tänkt fota macro men inte vill lägga ut flera tusen på ett objektiv så föreslår jag närbildsfilter…
Köpte dessa från kaffebrus och man kan komma riktigt nära, ju större zoomomfång desto närmare kan man komma… fungerar utmärkt till min Fujifilm Finepix s6500fd… bara kameran har filtergänga så går det =) (kompaktkamera i systemkameraformat)

Bifogar en bild jag tagit med +4 linsen