Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: allmänt
Läst 737 ggr
Musiken
0

Var ar alla bra foton?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte om jag kanske har missforstatt det har forumet, men borde inte Djurfoto halla lite hogre standard?
Folk klagar hej vilt pa att ingen kommenterar/kritiserar deras bilder, men personligen sa maste jag saga att jag ytterst sallan kanner att det ar lont att kommentera/kritisera 10 snap shots pa ett marsvin taget ovanifran med en mobilkamera i ett daligt belyst och rorigt rum/bur.

Vad vill man uppna med dessa bilder? Det finns ingen estetik att bedoma, man kan inte tipsa om tekniska saker att forbattra och oftast finns det redan ett 30-tal tradar med precis samma innehall sedan tidigare.

Vill man att nagon ska skriva "oh, vilken sot kanin/hamster/fisk/hund/hast" sa kanske det ar battre att halla sig till t.ex. kaniner.ifokus eller hamster.ifokus, dar folk inte ska bedoma fotografiet, utan sjalva djuret?
Sen skulle det kanske vara en ide att skriva lite kreativare kommentarer/kritik? Man lar sig inget pa att fa kommentaren "fin" eller "bra bild".

Nu kanske folk tycker att jag ar en tjurkarring som inte ska komma och klaga pa deras fluffiga alskligar, men for att gora den har traden lite nyttig sa kommer jag darfor att ge lite generella fototips till alla (istallet for att skriva samma svar i 9 utav 10 tradar):

1. Ga ner i samma hojd som djuret. Ett foto taget uppifran distanserar djuret fran oss, och vi kan inte relatera till det. Gar du ner i ogonhojd med djuret kan vi andra som tittar pa bilden ocksa skapa en relation till djuret och se personlighet, humor och alla saker som gor djuret du fotograferat sa speciellt.

2. Var noga med fokus! Ett vanligt fel manga gor nar de fotograferar mindre djur, som gnagare t.ex., ar att fokuset ligger pa bakdelen av kroppen eller t.o.m. bakom djuret. Har din kamera en kass nargrans, sa ha hellre kameran 20 cm bort, fokusera ratt och beskar sedan. Bilden blir mindre, men ack sa mycket skarpare, vilket ar vad som raknas i langden. For hur ska vi kunna se de vackra ogonen pa kaninen om de bara ar en brun suddig flack?

3. Var noga med exponeringen. En overexponerad bild ar nastan omojlig att radda. Har man val fatt utfratta (vita) partier sa finns det ingen raddning, alla detaljer ar borta. Da ar det battre att underexponera. Man forlorar en del detaljer i morka partier, men for det mesta gar de att radda i t.ex. photoshop om man gar in och fixar med t.ex. curves eller levels. Men allra bast ar naturligtvis att exponera ratt fran borjan! Rikta ljusmatningspunkten mot ett stalle pa bilden som ar sa gratt som mojligt (50%). Finns inget 50% gratt i bilden sa mat pa det stallet i bilden som ar sa nara mitt imellan svart och vitt som mojligt, t.ex. bladen pa ett trad eller ljusbruna objekt. Exponerar din kamera utefter hela bilden (dvs. inte har ngn ljusmatningspunkt, utan mater over hela bilden), sa var noga med att ha en jamnt exponerad omgivning. Daliga exempel ar ljusa djur utomhus pa en solig dag. Solen och djuret ar ljusa, men all annat runtomkring ar morkt i jamforelse, darfor kommer solen och djuret att bli overexponerade, plus att skuggorna blir hemskt skarpa och fula! For att undvika det sa placera djuret i skugga eller fotografera pa en mulen dag, da blir bilden jamnare och du slipper skarpa svarta skuggor som forstor. Forsok aven att ta dina bilder utan blixt! Ditt djur far finare pals, en mer naturlig look och blandas inte.

4. Planera dina foton! Visst kan snap shots vara underbara minnen av en speciell handelse, eller kanske man lyckats fanga en underbar min pa kort, men det ar ytterst sallan snap shots blir bra. Orsakerna ar oftast blixt, rorig bakgrund, dalig komponering och att man inte tanker.

Ska du fotografera ditt djur, sa tank aven pa bakgrunden. Sma ungar ska t.ex. inte fotograferas pa en skrynklig och smutsig handduk, det tar fokus fran ungarna och allt man tanker pa ar den dar ackliga handduken.. Undvik aven att fotografera djur i sina burar eller hagar. Stangsel och galler stor valdigt mycket, aven om de ar ur fokus. Forsok att ha en sa jamn bakgrund som mojligt, t.ex. en grasmatta och ett buskage (ur fokus naturligtvis) eller ett skynke om du fotograferar portratt. For att fa de dar harliga ogonblicksbilderna sa placera djuret strategiskt och ha talamod och vanta, vanta, vanta tills det kommer. Ha kameran redo och ha alla installningar ratt installda sa ar det bara att fyra av kameran nar ogonblicket du vantat pa kommer.

Bifogar en bild pa min iller Pudding dar jag gatt efter alla mina "regler" som exempel pa hur det kan se ut. Ingen "proffsbild", utan bara ett vanligt foto taget med en digitalkamera.

Teja-Bea
0

Bra skrivet!! Håller helt med dig!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Jappeloup
0

jag med!!

Ellenfyrkant
0

Här på Djurfoto iFokus är alla som är intresserade av ämnet välkommna. Vissa fotografer är mer rutinerade, andra nybörjare. Marsvinsbilder fotade uppifrån med mobilkamera, som var ditt exempel, är kanske det bästa de mindre bra fotograferna presterat och vill ha kritik på dem för att kunna utvecklas precis som de bättre. Alla måste få sin chans att utvecklas ellerhur? Om detta stör dig är det bara att låta bli att kritisera dessa bilder.

Mvh Ellenfyrkant

Musiken
0

#3 Visst forstar jag det, men nar alla de senaste inlaggen handlar om samma sak sa kanske man borde lasa dem och ta at sig av de tips som finns i dessa innan man sjalv gor samma misstag? Pa sa satt sa utvecklas man (det var aven darfor jag skrev alla tipsen i inlagget - sa att folk kan utvecklas utan att behova sitta med tradar utan svar och kanna sig daliga).
Och jag har redan slutat att kommentera dessa bilder individuellt, liksom manga andra verkar det som eftersom dessa tradar nastan aldrig far nagon respons.

Som fotograf kanner jag att det ar min skyldighet att dela med mig av vad jag vet. Ett foto handlar bara till 5-10% om vad som ar i bilden, men 90-95% om hur bilden ar tagen, vad som ar meningen med den och hur valkomponerad den ar. Allt jag forsoker gora ar att hjalpa folk att utvecklas samt hoja standarden bland alla djurfotografer; dels for att som djuragare sa vill man ha bra foton att kunna minnas sitt alskade djur med, dels sa gor bra foton pa ungar det sa mycket lattare att salja dem.

Ellenfyrkant
0

#4 Jättebra att du skrivit tips för de som är intresserade, och förstår visserligen att det kan vara lite jobbigt om halva listan bestär av enbart den typen av bilder. Men tkr ändå du låter lite för hård.

Mvh Ellenfyrkant

Musiken
0

#5 Oj, var inte meningen att lata hard!

Martin
0

Jag håller helt med #0. Jag var väldigt ofta på den här sidan förr, och den höll i början en hög standard.

På Foto.IFokus.se hänvisade sedan folk "sämre djurbilder" till denna sidan, vilket gjorde att jag gick i taket på den sidan när jag tog konflikten med att denna sidan inte är ute efter "djurbilder", utan bra djurbilder. Sen så kan alla såklart publicera en dålig bild i syfte att få tips på hur man kan förbättra den eller hur man annars kunde ha gjort.

Det finns väl två skäl till att jag inte är på denna sidan så ofta nuförtiden. Det ena är så enkelt som tid, jag har dåligt med tid. Det andra är att tyvärr har många av de bra djurfoton som fanns på sidan när den dök upp försvunnit i massan av de andra. Jag vet att lösningen inte är att försvinna från sidan - lösningen borde vara att publicera fler bra djurbilder samt som Musiken här, komma med konstruktiva och bra tips och råd för bilder.

Jag tycker också att det var ett bra sätt av Musiken att inte måla ut någon enskild bild i en viss tråd, utan att istället lägga tipsen här i denna tråden.

Precis som Musiken säger så handlar kritik inte heller om att säga "fin bild" eller "söt kanin" eller "vilket fint rådjur".

Det är kommentarer om motivet, inte om fotot. Det är också viktigt att komma ihåg.

mvh Martin

Musiken
0

Putt

LiindaLarsson
0

:)

Bleenda
0

#0 Den här tråden är jättebra. För att lära sej något måste man få kritik.  Det är ju den man lär sej av."Alla barn i början" så att säga. Och alla som fotar vill nog lära sej att ta en fin bild på sitt lilla djur. Och dom här råden var ju jättefina.

Tack för alla tipsen.

Musiken
0

#10 Vad bra att du fick lite tips! :) Ser fram emot att se dina bilder snart da!

Bleenda
0

#11 Jag har ett fotoalbum på min peronliga sida. Kika där om du vill. Och var inte rädd att lämna kritik.

TiinaN
0

Mycket bra skrivit, ska tänka på det vid nästa foto tillfälle :)

Puma77
0

jag fotograferar ju ibland ganska mycket insekter och då fjärilar. Det kan ju då vara svårt att planera in kortet då man får vara otroligt försiktig och lugn så de inte  skräms iväg.

Vad kan man då försöka att tänka på för att bilden ska bli så bra som möjligt i alla fall. Visst vill jag ibland få kort så att jag ska kunna artbestäma dem också men även få ett så bra kort som möjligt. 

På denna bild t.ex förutom det vit till vänster och strået som i mina ögon stör lite. Men det kan man ta bort i efterhand. Vad skulle jag kunna tänka på, eller är jag på god väg?

//Pia

Bleenda
0

#14 Jag tycker det är så sabla svårt att fota vita fjärilar.

Puma77
0

#15 ja först och främst är de ju inte stil 2 sek och när de väl sätter sig så minsta lilla så sticker de. Just denna var jag överlycklig över att äntligen få på kort. De som i mina ögon är mest kärvänliga att ställa upp som modell är blåvingarna. Finns ju ett antal såna också.

//Pia

Bleenda
0

Det blir så vitt. Jag får inte fram den äkta vita färgen liksom.

Puma77
0

Hm Ja jag har varit med om det också men inte med fjärilarna. Hoppas ngn kan svara på vad man kan tänka på. Jag har ingen systemkamera kan tilläggas utan en mellankamera. Olympus SP 550 UZ.

//Pia

Musiken
0

blir det for ljust sa har ni overexponerat. Satt ljusmatarpunkten pa ett neutralt objekt (mellangratt eller likvardigt) sa borde bilden bli battre. Mat inte ljuset over hela bilden om den innehaller manga ljusa eller morka falt, da tror kameran att det ar ljusare/morkare an det ar och bilden felexponeras.

Bleenda
0

#19 Aha! Tack för tipset. Ska bläddra lite i min lilla handbok. Jag har inte haft kameran så länge.

Puma77
0

#19 jag misstänkte ngt sånt. Men ibland blir et som sagt bra o ibland inte. Fördelen med min fjäril kan nog dock ha varit att fokusen var på fjärilen men min blomma var vit också så det blev inte lika överexponerat. Men jag tycker det kan vara lite svårt att hitta rätta inställningarna med mellankameran så det blir bra.

//Pia

Love-
0

bra skrivit och tack för alla tips

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Eostra
0

Jag har länge tänkt på dethär. Bra skrivet!

Alexandra13
0

Du glömde punkt 5. Man MÅSTE ha systemkamera för att bli bra behandlad

Bleenda
0

#24. Inte behöver du en system för att bli bra behandlad. Det kvittar väl om du har system eller en vanlig digital kamera. Det viktiga är att ha roligt. Du kan ta precis lika fina bilder med båda. Mina bästa har jag tagit med min kompakta.Skrattande

Alexandra13
0

#25 Nä ;) Men vissa gånger verkar det som det!

laFleur
0

Det är fotografen och inte kameran som gör bilden… men såklart blir det bättre bilder med system, kvaliten ska man inte jämföra på så sätt, men en bra bild behöver inte alltid hålla alla standardmåtten för en bra bild. Ibland kan det vara känslan som spelar stor roll och då spelar det ingen roll vilken kamera man har…
En duktig fotograf kan få en bild med kompaktkamera att bli långt bättre än en bild med systemkamera… även fast den kvalitetsmässigt kanske är lite sämre…

Musiken
0

#24 Haha, gud nej! :P Jag tar manga av mina bilder med kompaktkamera, engangskameror, polaroidkameror eller olika typer av Lomographics kameror. Blir for jobbigt att slapa pa systemen hela tiden nar man kan fa lika bra bilder med vilken annan kamera som helst. Det ar val bara mojligheten att byta objektiv och ha storre blandaromfang man kan sakna ibland, men asch, det klarar man sig utan :)