Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettövrigt
Läst 484 ggr
Ellenfyrkant
0

Copyrightlagen!

När jag upptäcker att min bild är stulen, hur mer exagt kan jag gå till väga? Hur fungerar det med polisanmälning? Om jag inte vill kontakta "tjuven" själv för att be denne ta bort bilden, hur gör jag då?

Tacksam för svar!

Mvh Ellenfyrkant

Musiken
0

Det beror helt pa hur bilden har anvants.

Har den t.ex. publicerats i tidningen kan du krava betalt, har den kravts av en privatperson ar det dock lite svarare eftersom brottet ar sa "litet". Du har ratt att anmala osv, men jag tvivlar pa att det skulle ge ngt. Det basta ar att kontakta personen i fraga och saga att vad den gjort ar olagligt och om du tar rattsliga atgarder kan han/hon bli ersattningsskyldig.

Ellenfyrkant
0

om jag tar rättsliga åtgärder!?

Detta gäller en stulen bild, andvänd på en annan hemsida.

Mvh Ellenfyrkant

Musiken
0

rattsliga atgarder = polisanmaler osv. Har aldrig vidtagit sadana sjalv, sa jag kan tyvarr inte svara pa hur det gar till :/

Ellenfyrkant
0

#3 Okej, men man kan alltså kontakta polis även om detta är ett "mindre brott" utan att känan sig dum elle ? :P

Mvh Ellenfyrkant

Nozar
0

Jo, jag tror du kan det. Bildstölder är också ett brott. Och man kan få betala höga böter om man blivit polisanmäld för bildstöld. Och copyright innebär ju att bilden är skyddad av upphovsrätten.