Dom med systemkameror
Måste bara få skriva det här :P Men det känns som att dom som har systemkameror blir bättre behandlade, just för att dom har dyra systemkameror! Så nu har jag fått det sagt, har tänkt på det väldigt väldigt länge!

Jag tycker nog att jag ar tvart om oftast :P Folk tror att de ar sa bra for att de har sina systemkameror, men inte fan kan de ta kort for det! Jag ar sjalv ytterst skeptisk nar jag oppnar en trad dar ngn vill ha kritik och de har skrivit ut vilken kamera de har. Da kanns de som att bara vill skryta om sin kamera, speciellt om bilderna ar under standard-niva. Da blir det latt kanslan "titta pa min kamera, men vaga inte saga ngt daligt om mina bilder, for kameran ar dyr, sa da ska den veta vad den gor".
Daremot kan jag erkanna att jag nog inte ar sa fortjust i folk som tar bilder med mobilen och lagger upp. Inte for att det ar just en mobilkamera de tagit bilderna med, utan for att dessa personer oftare (inte alltid dock!) mer ar ute efter att nagon ska saga "sot hund" an att ge kritik pa bilden sa att de kan utvecklas.
Sen sa ar det ocksa valdigt svart att ge konstruktiv kritik pa mobilbilder, eftersom man inte KAN kommentera det tekniska, eftersom mobilen skoter ALLT at en. Sa tar nagon kort med mobilen sa forvantar jag mig en fantastisk komposition och kansla i bilden, for att vaga upp bristen pa tekniska kvaliteter.
// Amanda

Mmm.. Mobilbilder blir oftast inte bra tycker jag..
Självklart är man inte duktig fotograf bara för att man har en systemkamera, men man utvecklas mkt mer än med en kompakt tkr jag (som har/haft båda). Det är inte kameran som bestämmer, utan personen bakom, därför kan man inte säga som #2 "Kameran är dyr därför vet den vad den gör". Det blir enligt mig 10ggr sämre bilder på auto än manuellt, och helmanuellt kan du oftast inte fota med en kompaktkamera.
#2 - Men oftast frågar någon: Vad har du för kamera/objektiv? om du inte skriver ut det, har jag märkt. Därför skriver jag att jag har en Nikon D40 och vilket objektiv jag fotat med, och det gör jag för att slippa sånna frågor - Tror du jag skryter bara för att jag säger vilken kamera jag har?
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Personer med systemkameror blir bättre behandlade? Njea, det tror jag inte på ^^,
Dessutom finns det kompaktkameror som är dyrare än vissa systemare.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#4 Det ar klart att man utvecklas - om man lar sig att hantera den! Tyvarr finns det manga som uppenbarligen inte vet hur man andrar ISO, blandare, slutartid, vitbalansen, exp. numren osv. och da forstar jag verkligen inte vad man ska med en sadn kamera till da bildkvaliteten blir precis som kompaktkamerorna. Dessutom verkar folk inte veta hur man andrar autofokuspunkt vilket resulterar i alla dessa bilder med objektet mitt i bilden. Precis dar det inte ska vara for att fa en lyckad bild.
Och JAG sager inte att "Kameran är dyr därför vet den vad den gör", utan det ar den attityden jag manga ganger stott pa hos "fotografer".
Ja, folk fragar ofta det, och visst kan jag tycka att objektivfragan ar befogad, men det ar just nar folk inte kan ta kritik pa sina bilder - just for att de har skyltat med att de har en systemkamera - som jag blir sa trott. Har man en avancerad kamera sa tycker jag att man ska kunna tala hardare kritik eftersom det finns fler fel som man gor och bor battra pa.
// Amanda

Haha första gången nånn sånn där reklamskit har varit till hjälp, den ska jag läsa XD smartson.se :P
Mvh Ellenfyrkant

#7 *****
Sak samma vilken sorts kamera man har, bara för att man äger en systemkamera betydr inte det att man får bra bilder. Är inte kameran utan fotografen som gör bilderna.
Jag vet inte riktigt om detta hör till ämnet.
Men jag tycker inte att systemkameror borde få ha så låga priser som idag, visst är det bra att tonåringar kan köpa en systemkamera och objektiv till ett fota mer seriöst med, det har jag absolut inget emot men det känns just nu som att en systemkamera med avancerade inställningar som är till för avancerade bilder, olika inställningar, kombinationer av inställningar och allt vad det innebär väldigt ofta hamnar i "fel händer" om ni förstår vad jag menar.
Visst är det kul att ha en systemkamera för att få bra bilder, men man måste också lägga ner tid på sitt fotointresse om man ska kunna lära sig inställningarna ordentligt.
Jag vet en de som köpt systemkamera och hela tiden från dag ett kört på manuella inställningar för att verkligen lära sig kameran. Men jag har också sett raka motsatsen, de som bara kör på "gröna rutan" och inte kan hantera en systemkamera med dess manuella inställningar, de borde nog tänka om.
Lite osammanhängande text.. och som kanske inte rör ämnet, jag ursäktar i så fall! :)
Själv måste jag säga att jag tycker det är bra att det finns systemkameror i alla prisklasser. Det gör att man inte behöver ha en stor plånbok för att kunna ha foto som intresse. de ska inte vara en rikemanshobby utan finnas tillgänglig för alla. Sen om man slänger ut en sån summa på en kamera som man inte kan hantera är upp till var och en.
//Pia

#10 Jag tkr det är jättebra att de finns såpass billiga. Förstår inte riktigt vad de skulle spela dig för roll om någon annan kör manuellt genom hela "kamerans liv". Jag tkr det är jättebra att man kan få tag på en systemkamera för några tusen och sen ytterligare ett par tusen om man vill uppgradera sig. Så slipper man lägga så otroligt mkr pengar! Kan inte hålla med dig i någon av dina åsikter, förstår inte alls vad de spelar dig för roll, du sköter din fotografering som du vill, alla andra sköter sin egen fotografering och deär upp till kameraköparen att ta reda på om det är en avancerad eller enklare kamera de ger sig på.
Mvh Ellenfyrkant
#12 håller med.
Om någon är intresserad av fotografering och vill lära sig behöver man inte köpa en megadyr kamera utan en lite billigare. Men bara för att man är intresserad betyder det ju inte att man kommer bli jätteduktig. Man kn mycket väl vilja ha det som en liten extra kul hobby.
//Pia