Ska köpa kamera
Hej jag har fotat i ungefär 1 år med en samsung s850 (vanlig digital kamera) jag har haft foto uts o sålt bilder m.m , så jag vet hur man hanterar en kamera. Nu är det så att jag vill utvecklas och pröva en system kamera. då min mamma föder upp hundar så vill jag kunna ta bra action bilder och en kamera som fungerar även om ljuset inte är så bra. jag funderar på en canon eos 400d, gör jag rätt?
jag har bara 6000 kr

Eller 450D behöver inte gå upp så mycket mer i pris. Har en sådan själv och är mycket nöjd.
Vilket märke du väljer (Canon, Nikon, Pentax och allt vad det nu finns) är lite upp till dig själv. Vilken kamera som passar dina händer occh hur du vill att menyn skall vara, var reglagen skall sitta osv. Ett tips är alltså att innan du köper gå till en affär och kolla på kameran "live", håll i den och kanske kan du få testa att ta några bilder också, så att du märker hur reglagen sitter. Kan inte så mycket om Nikon, men Canon är i alla fall lite dyrare än t.ex. Pentax och tror att det är likadant för Nikon. Det gäller inte bara kameran som sådan, utan även objektiven.
Nu vet jag inte vad 400an går på men 450:an får man väl för ca 5.500 med kitobjektivet, som brukar vara ett helt ok objektiv. Men vill du ta bra porträttfoto på hundarna osv så rekommenderas nog ett annat objektiv, t.ex. Canons 50mm har jag sett här på sidan är det många som rekommenderar. Det ligger på ca tusenlappen.
Och vill du kunna ta bra bilder på lite avstånd, t.ex. springande hundar en bit bort osv så bör du nog sikta på ett tele/telezoom objektiv. Och då hamnar du på ytterliggare några tusen.
Kontentan är: För 6.000 kr blir det svårt att köpa en Canonkamera och alla de objektiv som du troligen kommer att behöva. Å andra sidan är det ju inget som hindrar att du börjar med kameran och kitobjektivet och tar de bilder du kan med den, och är det något område (vet inte så mycket om din andra kamera, men om du har bra zoom på den och använt den på längre avstånd) kan du fortsätta göra det tills du sparat ihop pengar till ett nytt objektiv.
Om du söker på "köpa kamera", "pentax" osv så kommer du att hitta många trådar om olika kameramärken. Det finns folk på sidan som är bra på de andra märkena också.
Märk väl: Jag har själv inte köpt digital systemkamera än men har läst på mycket om Canon samt läst mycket i olika trådar här, det är från de trådarna som jag gör denna rekommendation.
mvh Martin