Bilder på Stallet.se
Blir så upprörd när jag ser bilder på Stallet.se som andvädare lagt upp här! Antingen är det fotografen som laddar upp bilderna på S.s men det mest troliga är ju att bilderna tas utan lov.
Tänkte att i denna tråd ska vi ta screen shots om vi misstänker stulen bild.
Så att fotografen kan anmäla detta till crew osv.
Jag skulle själv inte bli så glad om min bild hamnade där.
Denna bilden har jag sett här eller på katter iFokus. Var med i någon fotoutmaning "hoppande katter". Någon som vet vem fotografen är?
#2 kontaktade fotografen aldeles nyss och bad henne kolla i denna tråd.
#3 bra. Det är ju inte ovanligt att de tar bilder utan lov på stallet tyvärr.
//Pia
#4 nej, det har jag sett förut. Tycker det är synd faktiskt. Ser så många bilder som jag sett här men inte kan få en koppling till vem fotografen är.

Vad ar stallet.se egentligen? Skapar man "husdjur" eller lagger man upp bilder pa de djur som man "ager" redan?
// Amanda
#6 man skapar husdjur och lägger upp bilder på husdjuret, det är mycket vanligt att folk tar bilder härifrån och då sprids fotografens bilder över hela Stallet.se då medlemmarna tar av andra medlemmar.
Man skapar som sagt sina husdjur, ställer ut dem, tävlar med dem och får poäng. Det är som ett spel ungefär.
//Pia
dom har en sån här tråd på hästfoto med, då massa bilder på hästar själs dit också.. väldigt tråkigt tycker jag.
#1 hur hittade du bilden på stallet?
Jag upptäcker väldigt ofta bilder som jag har fotat på stallet.se. Främst på mina hundar.
Mvh Emelie 
Man måste väl vara medlem för att se allt på stallet, eller har jag fel?
//Pia
#9 Jag röstade i utställningen. Hittar man en kattbild där som man tror är snodd kollar man kattens namn och klickar på "sök" i menyraden. Sök på kattens namn så hittar ni den. Jag kollar så ofta jag kan för att kolla om någon tagit bilder från mig.
#11 ja, medlem måste man vara, annars kommer man inte in på stallet ;D
Jag blev mäkta förvånad! Registrerade mig som medlem på stallet.se och gjorde en sökning på hundar och ras, inom några sekunder hittade jag min hund med tre olika namn och ägare, gjorde samma sak med katter, jodå de fanns också med. En sak vet jag med säkerhet, jag har inte gett någon lov att använda bilderna i detta sammanhang. Kollade en av "ägarna" och där stod det att hon/han hade lov av en vän att använda den.
#13 attans, det är så synd när det väl händer. Snart kommer det inte finnas några bilder allt ute på nätet. Alla är väl skraja att Stallet.se's medlammar ska sno dom >.<
Såg dina katter och dina vovvar, super söta är dem allihop!
Jag gick också in och kikade lite. Men har inte hittat något.
Men när man godkänner reglerna så står det att man absolut inte får ta någons copyright märkta bilder.
Ett tips är att ni märker bilderna innan ni sätter in dom. Är det sedan någon som tar dom, så har ni verkligen orsak att ta betalt. Då har dom medvetet gjort det. Säger dom sedan att dom inte har någon aning om att man inte får ta bilder, så har dom ju faktiskt godkänt och ingått ett avtal med stallet.
Tänker ringa upp VD:n i morgon och höra vad han säger. Egentligen är det rätt oskyldigt men det blir så fel för det är ju barn som gör sig skyldiga till brott och det är väl vi vuxna som har ansvaret och se till att lära ut vad som är rätt och fel. Tycker iaf jag.
#15 Det spelar ingen roll om bilden är märkt eller inte har jag fått höra och står det så i reglerna så måste väl sajtägaren vara den som gör sig skyldig till brott, underförstått: - Står det inget på bilden så är det fritt fram att ta den.
Bara så ni vet är jag inte ute efter att sätta dit nån eller få skadestånd eller nåt sånt men tycker att finns det lagar och regler så ska de följas. Sen är det inte roligt att se sina bilder dyka upp både här och där.
#16 Vad suporten säger är att dem inte alls har har hand om bilderna som laddas upp att dom alltså inte kan göra något åt stulna bilder och att dem har en bildbank som medlemmarna kan andvända sig av. Dem har även skrivit i "hej"vad gäller Copyright. Tycker suporten är väldigt otrevlig dock då dem inte tar tag i sånt här utan ägnar sig mer åt tekniska fel osv på hemsidan. Synd att Charlotte slawik's bilder är så poppulära på stallet.se :/
#15 min åsikt är att man inte ska behöva märka sina bilder för att att dem inte ska hamna på S.s. Alltså ska man kunna ha dem omärkta utan att någon medlem snor.
#18 Håller med dig men i dagens samhälle så blir det nog minst 1 stulen bild varje timme… låter som en vuxen nu ^^ xD Folk på S.s tar bilder av varranram hemsidor m.m. Men det "kändaste" stallet har nu flest stulit ifrån. Mejlar man och berättar får man inte ens tack av det stallet -.-
//Elin
#19 vilket stall anser du som kändast då?
Ingen fler som hitta bilder som kanske tillhör ngn medlem här?
#16 Fotografen har fullständiga rättigheten till bilden oavsett om den är märkt eller inte. Det vet jag. Men det kanske underlättar när någon är ute och tittar efter bilder. Jag själv reagerar om bilden är märkt med copyright.
Men som du säger så är det nog ganska oskyldigt, egentligen. Men otroligt irriterande.
Min bild blev använd i en klubbtidning i negativt syfte. Då kan jag tala om att det slog gnistor. Men om en liten tjej/kille skulle ta en bild för dom tycker hunden är söt. Då skulle jag inte bry mej. 

#16 Kan ju inte kalla mig själv vuxen, men tillräckligt vuxen för att förstå copyrioght lagen och dess följder. De som "håller i" denna sida har noga informerat ut info om denna bildstöldslag. Det står i reglerna man måste godkänna för att bli meddlem och det skickas ut ett brev till alla som blir meddlemmar som informerar enbart om just "bildstöldslagen". Så de informerar ordentligt. Det är meddlemmarna som väljer att skita i att läsa eller inte bry sig om det. Mkt mer kan de väl inte göra? Även om jag själv irriterar mig på att jag hittat vänners bilder!
Mvh Ellenfyrkant

Hittar ni några av mina bilder (B.Jakobsson eller Stuteri Teja) så får ni gärna säga till!
Jag har hittat flera av mina bilder där och även pratat med supporten om en som hade "stuteri Teja" som användarnamn. Det är vårt registrerade stuterinamn/företagsnamn! 
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Är också medlem där (sedan igår) har en rätt.. hmm… bitsk presentation ;) (Kallar mig Stall "Ridderiet")
Sitter och tittar men endast på hästar just nu - det finns ju en hel del!
Om vi är fler "bildjägare" kanske vi ska ta kontakt med varandra där för snabb komunikation? Bara en tanke i ilskans lilla dimma. Hitttils har jag hittat 4 hästar som inte är tillåtna att ligga där.
Jag har hittat bilder från mej. Och valparna har fått ett riktigt gulligt kennelnamn
Jag kan inte låta bli att dra lite på munnen i alla fall. Dom här killarna/tjejerna lever i en låtsas värld. Här får dom drömma och planera ett stall och köpa hästar, hundar eller andra djur. Kanske det närmaste dom kommer en hund eller häst.
MEN det är i alla fall inte godtagbart att dom tar bilder. Jag ser att dom blir påminda hela tiden om bildstölder.

ja det är stört omöjligt att missa att det är endast sina egna bilder man får lägga upp (har lagt upp själv för att testa). Dom verkar tro att ingen kommer ana att t ex Gabriella Borselle's araber inte är fotade av en 11åring… Suck!
#19 Jag o syrran har ett av s.se "kända" stall (Look), men vi tackar varenda en som hittar bilder från oss.
Känns som att det är för få på S.se som kämpar för att bli av med bildstölderna. Det enda Supporten gör är att radera bilder om man anmäler dom, sen vill dom ha bevis också -.-' Dom har blivit alldeles för lata, det var bättre förr, när det fanns Crew o så :/ Men dom visar ändå att det är förbjudet att stjäla bilder.
-' Rebecca Johansson
alla angående min bild som är i inlägg 1, det är med tillstånd av mig, jag har jsälv vart med där, men är inte inne längre, men dom får använda bilden, tack ändå! :)
Det är jättebra att man samverkar mot bildstölder.
Men det blir lite fel när man med screenshots och länkningar "hänger ut" folk som gjort fel/stulit bilder. När det i slutändan visar sig att de faktiskt hade fotografens tillstånd.
Det är faktiskt rätt nära förtal, ett brott alltså, precis som att stjäla bilder.
Alltså… jaga gärna bildtjuvar för de har jag inget tillövers för - men fundera lite på tillvägagångssättet så att ni inte sätter folk (eller er själva!) i klistret mer än nödvändigt.
mvh Martin
#29, såvitt jag vet har jag inte "hängt ut" någon, jag sa inte direkt att "DENNA BILDEN ÄR STULEN!" utan jag frågadet snällt om ngn visste vart bilden kom ifrån. Kanske dumt att ta screen shots då, men detta för att förtydliga vad jag försöker komma fram till.
Skulle jag skrivit "jag såg en katt som hoppade på en bild på stallet.se, tror bilden finns här" vad skulle ni medlemmar sagt då? Marnyman, om du på någotvis tycker detta är fel ber jag om ursäkt.

#29 Det borde väl inte göra något att ta screen shots ? Men man kan ju stryka för stallägarens namn innan man är säker på att denne inte har tillstånd?
Mvh Ellenfyrkant
#31 Du behöver absolut inte be om ursäkt, så stort var inte "felet", och det är inte ens säkert att det är fel. Jag tycker det är jättebra att det finns de som aktivt jagar bildtjuvar, för det är ett stort problem som bara kommer att bli större.
Men rent krasst så är ju ett screenshot på en bild som någon lägger upp inte mycket bättre än att ta någons bild och lägga upp. Det kan ju vara någon som inte vill att hans/hennes bild skall spridas här.
Med "hängt ut" menade jag att du publicerade screenshot på en bild du eventuellt trodde var stulen. Där man kunde relatera den till en person på Stallet.se (eller inte person, men användare i alla fall). Nu visade det sig ju att personen faktiskt hade rätt att använda bilden, och risken är ju att man får ett "skamfilat rykte" om att stjäla bilder. Det är ju inte alla som läser den här tråden två veckor efter att de läst den första gången, då den misstänkt stulna bilden publicerades.
Ännu värre skulle det ju vara om en bild på min sida som fotograf pekades ut som stulen (utan att den var det, utan att den faktiskt var min). Det hade kunnat skada ens fotokarriär ganska mycket, och hade kanske dessutom kunnat bli tal om att göra motanmälan om förtal.
Det jag ville var bara att uppmana lite till eftertanke. Jag är medveten om att det finns MÅNGA som har stulna bilder på stallet, men alla har det inte. Och även om då ett användarnamn inte helt överensstämmer med fotografens namn så kanske man skall maila och fråga först helt enkelt.
mvh Martin
Ja, det är tragiskt när man hittar sina bilder stulna till stallet.se, dem måste skaffa någon special funktion så att man inte kan ladda upp kopierade bilder eller något liknande. Jag vet att det skulle vara väldigt svårt att fixa något sådant eftersom personen kan ändra bilden ganska bra. Om det bara fanns något man kunde göra åt detta :/ …
Har som tur är intetillräckligt kända stall så mina bilder brukar inte bli stulna (Tror jag i alla fall 0.o) men det är hemskt att se hur extremt många bilder som blir stulna! Många skäl ju bilder som korpar!!! Ritar nu mest bilder till mitt stall Just, då är det lättare att bevisa att de har stulna bilder. Och så är jag nogrann med att sätta ditt min lilla krumelur med mina inetsialet. Hoppas de hjälper :/
DEt är inte kul att hitta sina bilder på tex. s.s
Har inte hittat mina privata bilder bara en gång där…
För några månader sedan vann visst en häst med min bild utställningen.
Gud vad arg jag var! jag skickade till support som tog av henne rosetten och hästen med bilden. Plus att hon blev avstängd! Det är ett lagomt straff. Dock hade jag inte skrivit mitt namn på bilden så kunde ej polisanmäla..
Men det är löst nu. :)
När ni är inne på s.s och letar efter era bilder vart letar ni då?
Jag har försökt orientera mig på sidan men fattar inte mycket hur man ska få fram några bilder som man kan gå igenom :/

Du går in på 'sök' sen en djurart så komer du rätt :)
Mvh Ellenfyrkant
#37 kolla på djur tillsalu också, en idé är att kolla i utställingen på valt djur, tillexempel hästar. Hittar du din bild där kollar du hästens namn och klickar sedan på "sök" leta efter din bild.
Gillar INTE stallet jag heller.
Har fått mina bilder (på kaninerna och även på vovven) stulna mellan 100-200ggr, och blir lika förbannad varje gång.
Har försökt maila vissa av de som tagit bilderna, men får varje gång svaret att de inte alls stulit den ifrån mig utan hittade den på google (stöld trots det!) eller att det är någons de känner, eller t.o.m har de varit så fräcka och påstått att det är deras egen kanin och att jag ljuger.
Sånt känns fördjävligt, speciellt när det handlar om bilder på mina avlidna kaniner…
#17: Jo, de har visst hand om bilderna.
Vet ej om det är support, eller vilka det är.
Men någon har iaf hand om bilderna, eftersom det krävs att bilderna blir godkända av crew innan de visas på ens "djur".
Samt att de påstått till mig (och andra som anmält för bildstöld) att alla anmälda bilder sparas, så att samma bild sen inte ska kunna bli godkänd.
Jovisst, det har ju gått jättebra hittills (talar definitivt av egen erfarenhet).
Stallet.se borde lagts ner för länge sedan, anser jag…
#35: Inte alltid det hjälper.
Senast hittade jag en av mina bilder stulna, som faktiskt var copyright-märkt!
#36 Du behöver inte ha märkt dina foton. Det räcker att du kan visa att det är du som är fotografen så har du upphovsrätten.
mvh Martin

On topic. Så är det vrålsvårt att se på husdjuren om bilderna är stulna eller ej. De flesta hästbilder känns ju igen för att man har sett dem flera hundra gånger innan men just hund, kanin och kattbilder är som sagt vrålsvårt. Speciellt med tanke på att bilderna i bildgranskningen är thumbnails på typ 108x75 pixlar.
Jag har också varit i en hel del dispyter med folk som snott kattbilder av mig… Så ja, det här verkar vara ett ganska stort problem.
Frågan är vad man kan göra åt det?