Tips för hundfotografering
Hej allihopa!
Jag skriver inte här så ofta, har nog aldrig skrivit på Djurfoto faktiskt, men jag loggar in här och läser dessto oftare. :)
Jag har en fråga, eller mer önskan om lite tips, jag har för mig jag läst något sådant för länge sedan på någon iFokus sida för länge länge sedan men kan inte hitta det inlägget så jag frågar själv denna gången.
Det är så att en arbetskollega har bett mig fotogradera hans hundar, utomhus om det är fint väder men annars inomhus, och utomhus en annan gång. Men jag har aldrig fotograferat hundar förr, det är mest kaninen och vänner som blir utsatta för min kamera ;) Har heller aldrig ägt en hund. Så jag undrar om någon/några har lite tips på hur, vinklar osv, tips och tricks för att få till fina hundporträtt. Hundarna är mellanstorlek, och ljusbruna tror jag, kommer ej ihåg ras.
Tack på förhand!
och ursäkta för ett långt inlägg.
Mvh Emelie

Beroende på vad din kollega ska ha bilderna till så finns det väl flera saker att tänka på. Men generellt så skulle nog iaf jag tänka på:
1. Gå inte för nära
2. Slösa bilder….ta många fler än du behöver.
3. Ju närmre du går hunden, gå ner på hundens nivå. Bilder tagna 'uppifrån' på hundar blir sällan bra.
4. Följ hundens rörelser. Ögonblicket där hunden får en speciell blick m.m. kan vara sekundsnabb…
5. Be din kollega att 'styra' hundarna. Om dom ska sitta/stå fint m.m.
6. Fartfyllda bilder. Kasta iväg en boll/pinne, så den springer dit DU vill. Då kan du stå där ljus m.m. är mest fördelaktigt.
Att fota hundar är både roligt och givande, speciellt utomhus!
Lycka till/emess