Vilken kamera?
Hejsan
Nu är det så att jag har en Nikon coolpix S600 som jag är nöjd med. Men efter jag köpte den har mitt fotointresse bara vuxit. Så nu hade jag då velat ha en systemkamera och jag har funderat mellan Nikon d40 och Nikon D40x. Jag fotar närbilder djurbilder landskapsbilder och sånt. Men asså jag vet inte hur jag ska göra Vilken kamera tycker ni att jag ska ha? För att det är ju bara 4 megapixel mer men blir det stor skillnad? För min kamera som jag har nu, är det 10 megapixel på den. Eller har ni något annat förslag? :)
Menar du att du behöver hjälp med att välja om du ska köpa en Nikon D40 eller en D40x? Eller missuppfattade jag?
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Ja alltså jag tycker att det är extremt svårt eftersom det är bara 4 megapixel mellan dom. Men blir det stor skillnad? 
Eller har ni något bättre förslag på kamera?
4 megapixlar behöver inte vara så stor skillnad, jag tror inte att D40 är sämre bara för att den har färre megapixlar. Testa gärna båda och se om du känner någon skillnad.
Annars tycker jag att du kan kolla lite på andra kameramärken också. T.ex. Sony, Pentax, Panasonic, Olympus och Canon. Jag kan en del om Canon så där kan jag konkret tipsa dig om modellen Canon EOS 1000D som är liknande Nikon D40 och D40x. Tyvärr kan jag inte så mycket om de andra märkena jag nämnde, kolla gärna med en fotoaffär vad de säger.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Okej :) Jag ska kolla vidare lite :D
Jag föredrar nog Olympus. :-) Jag har en E-500, som är väldigt mångsidig, snabb och tar bra bilder. Men så hänger ju det mesta på objektiven, trots allt, och fotografen. =) Så jag skulle nästan välja kameran efter ergonomin/känslan och objektiven som finns. ;)
Megapixlarna är det inte så noga med, om du inte har tänkt göra jättestora utskrifter. ;) Men det kan förstås löna sig med några extra mpx för förstorning av en beskärning. (: För att hålla kvaliteten. ;)
Så köp en kamera du gillar, och sedan satsa på ett objektiv med bra kvalitet; i början räcker det förstås med kitobjektivet då. :-)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

ok :) Jag har kollat lite mer på Canon eos 1000d och den värkar faktiskt vara nåt för mig och den har ju inbyggd autofokus. :D Är det någon som har den så skriv jätte gärna och hä gärna in en bild ;)