Välja objektiv?????
Tar mycket kort på Kattutställningar,undrar vilket objektiv som passar bäst till denna miljö????Om någon vet??? vill gärna slippa använda blixt!!
Mycket tacksam för hjälp!!
Vi har en eos400 med standardobjektiv….
Mvh Niclas

Motiv+avstånd talar om vilket objektiv du bör använda. Så det är svårt att föreslå något.
Vad gäller blixt så skulle jag först och främst kolla ljusförhållandena i 'hallen' och därefter välja rätt inställning på kameran. Vill du undvika blixt får du ju anpassa kameran därefter. Har ju inte så mycket att göra med vilket objektiv du väljer…
Katter är dock tacksamma motiv, har tagit massor själv. Lycka till!
/emess

objektivet har massor att göra med om du slipper använda blixt eller inte!
du behöver ett ljusstark objektiv, alltså ett med stor största bländare, (lågt bländarvärde). canon 50/1.8 får du tag på för ungefär 1000 kr. ett ljusstarkt objektiv som funkar bra. beror ju på vad du tänkt fota på utställningarna om det är rätt för dig. att fota katterna i burarna, eller annat på nära håll funkar det fint för, men funkar ju inte om du tänkt sitta på läktaren och fota bedömningar eller liknande.
Håller med #2 att du behöver ett ljusstarkt objektiv helst bländare 1,8 men 2,8 kan ju också fungera :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Egentligen är det väl lite fel att säga att man måste ha ett ljusstarkt objektiv? Bländarens viktigaste egenskap är ju att styra skärpedjupet. Då är det väl ändå bättre att öka iso?
Fotar du ex. med Canons 50/1,8 på f/1,8 så får du ju ett rätt litet skärpedjup, men får och andra sidan ner slutartiden en del.
Fotar du ex. en katt med den bländare från 1m avstånds så blir skärpedjupet ungefär 2,5cm.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#4 Men ison på en 400D är ju inte det bästa inte i mitt tycke iallafall. Då tycker jag att det är bättre att köpa ett ljusstarkt objektiv.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Håller med #5, att höja ISO:n resulterar lätt i korniga bilder med EOS 400D, om man ska fota inomhus skulle jag också rekomendera ett ljusstarkt objektiv!