Tips på hemmabyggd studio
Tänkte dela med mig av min lilla hemmabyggda studio där jag fotar mina marsvin. Liten och lämplig, får plats på skrivbordet.
Man behöver tex. tre svarta pärmar (eller den färg du vill ha) sen ställer man upp dem så man har två väggar som ett hörn och ett golv.
Ljuskällan är min skrivbordslampa som är jättebra för den går att vinkla på en massa olika sätt.
Glöm inte att sätta egen vitbalans för annars blir bilderna lätt gula.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
En till bild.
För att få till denna bild har jag använt mig utav ett macroobjektiv och gått riktigt nära, det är tur att jag har ett marsvin som inte bryr sig om man är närgången ;)
Hoppas detta kan inspirera flera att ta studiobilder på sina djur, lägg gärna upp era studiobilder här och berätta hur ni gick till väga!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Tack för ett bra tips! :)
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

oj, vad smart, det har jag provat förut, men inte lika proffsigt,och mitt marsvin fattade inte att han skulle stå stilla, så jag har bara en massa rumpbilder, där hans huvud är bakom… 
#4 Haha sånna bilder har jag en massa också :D Det gäller att vara ensvis och om man har möjlighet kanske ta hjälp av en kompis som kan "styra" marsvinet :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jättebra tips! Jag har använt ett svart lakan för att göra en liten studio men då syntes "vikstrecken" tydligt så det blev inte så bra. Jag gjorde inte "studion" så proffsigt heller så det blev inte såå bra. Kanske ska testa detta tips nästa gång! :)
#6 Vikstrecken? Testa att strycka innan för jag tror att ett lakan kan fungera mycket bra! Ska testa det nästa gång jag bygger ihop en studio
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Haha, den där skulle vara demolerad av mina råttor på en halv minut… Men till marsvin är det nog bra :)
#8 Jasså? Är Råttor så starka och vilda? :) Det är ju tunga pärmar jag använt så de borde inte rasa i första taget :P Annars får man väl försöka sätta fast dem lite mer :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Fast de skulle inte nöja sig med att sitta där, de skulle bara hoppa över pärmarna ^^
#10 Aha då förstår jag :)
Men om du tar hjälp av en kompis eller någon annan som kan hålla reda på dem medans du skyndar dig att fota så kan det ju gå :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag brukar ta t.ex. ett bort eller någon hög plats och begränsa deras område… Det fungerar bra :)
Supersmart jue! ;)
Jag provade detta igår, med goda resultat :) Dock hittade jag inga pärmar i samma färg utan jag tog två tidskriftssamlare och slängde en svart fleecefilt över.
Hanna
#7 Har inte tillgång till ett strykjärn när jag bor som jag bor. Men jag skulle kunna stryka lakanet när jag är hemma och fota då.

*putt*
Tack för tippset! Ska nog ägna resten av min dag åt att försöka bygga upp en ministudio, håll utkik efter bilderna när jag är klar 
#19 Det ska bli spännande att se ditt resultat :D
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#21 Häftigt :D Ser fram emot att se bilder från studion senare :D
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Haha xD Snyggt :P Det blev jättefin bakgrund iallafall :D
Använder du blixten?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Japp, jag andvänder blixten, men denna bild är dock på skämmt så ingen ansträngning här för att få en snygg bild. haha.
#25 Aha men tänkte mest eftersom du ej använder någon ljuskälla :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se