Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettövrigt
Läst 471 ggr
Motalavikens
0

rätt till bilderna

Jo en sak jag har funderat på ett tag nu , ser att ni har bilder på era hemsidor som är tagna på hästar tex från tävlingar osv , jag fick veta för många år sedan då vi hade en som fotade våran bil på pakeringen(hade inte frågat oss alltså ) , att man har inte rätt att sätta ut detta på hemsidor mm om man inte äger djuret /fordonet i fråga , så min fråga blir ju såklart om detta med rätten att ha dessa bilder och sen sälja till de som är med på dessa , förstår ni vad jag menar ?

Kan jag alltså gå ut och fota hästar/hundar/katter eller vad som och sen ha på min hemsa ? Är det lagligt ?

Är inte risken stor att om nån ser detta , att den blir arg om man inte bett om lov ?

Vill gärna veta innan jag går ut och tar en massa bilder på allt möjligt =)

Metinia
0

Ja, det är fullt lagligt för dig som fotograf att använda bilderna. Här kan du läsa mer om detta, alltså vad du får fotografera och hur du får publicera det. Även här står det en del om detta.

Om du vill ha ett kortfattat svar så är det så här, du får fota vad du vill (dock inte skyddade saker som militär och annat, men då står det skyltar). Du får publicera dina bilder hur du vill, så länge det itne gäller reklam. Bilder som itne föreställer igenkännbara människor får publiceras hur de vill, men däremot om det är portträttbilder eller likn. där man kan känna igen personen måste man fråga personen om lov först innan bilderna får användas som reklam.

Metinia
0

Glömde säga också att du får även lov att sälja bilderna hur du vill.

Motalavikens
0

Tack för svar =) Du missade länkarna =)

Motalavikens
0

Tusen tack =)

Metinia
0

#5: Varsågod. Om det inte var något mer du undrade så är det kanske dags för en Medarbetare att låsa den här tråden.

Motalavikens
0

Nej det är klart som korvspad nu =) !!

KickanW
0

Låser trådar gör man väl inte om de inte spårat ur totalt eller om det t.ex. är en tävling som är slut?

Mari
0

#8 Precis denna kommer att vara kvar. Den kan ju vara bra för någon annan så slipper man skapa en ny tråd om ämnet när det redan finns en :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se