Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettallmänt
Läst 453 ggr
Micky
0

Tillstånd?

Jag har fotad ganska länge men med en enkel kamera och inte använt bilderna. Men om jag vill använda bilder som jag tagit behöver jag tillstånd om:

jag fotograferat en människa behöver jag dens tillstånd?

jag fotograferat ett djur behöver jag ägarens tillstånd?

Hur är det med andra fotografier?

Metinia
0

Du behöver inte tillstånd för djur eller andra prylar (växter, saker, mm) utan bilder på dessa kan du publicera (använda på internet, tidningar, tv, m.m.) hur du vill. Du får även använda bilderna som reklam för dig själv eller något annat.

När det gäller bilder på människor (som går att känna igen på bilderna, oigenkännbara människor räknas ej) får du publicera dem hur du vill så länge det inte är marknadsföring (reklam) för något/någon. Då måste du fråga personen/personerna på bilden om lov först. Vad som räknas som marknadsföring är lite knepigt, men en vanlig fotohemsida brukar inte räknas som marknadsföring, däremot visitkort eller likn är marknadsföring.

Hoppas du förstår vad jag menar, annars får du fråga. Lycka till med dina bilder!

(Vilken kamera du använder spelar absolut ingen roll, om det är en dålig mobilkamera eller en grymt bra systemkamera har ingen betydelse)

Mari
0

Metinia förklarar väldigt bra hur det ligger till :)

Fast jag har för mig att alla bilder där det finns igenkännbara människor på måste man ha personens/personernas tillstånd för att publicera bilden, så som i marknadsföring eller på ens hemsida.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Metinia
0

#2: Enligt de artiklarna jag läst på i Foto iFokus och Hästfoto iFokus är det endast marknadsföring som man behöver tillstånd för.

Här är det artiklarna jag pratar om:

Länk 1

Länk 2

Mari
0

#3 Du har rätt :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se