Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-lätt
Läst 599 ggr
Colt
0

Kritik - Siluett

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle gärna vilja ha kritik på den här bilden ja tog här om morgonen! :)

Mari
0

Det är en jättefin och mysig bild, dock är människan en siluett och inte hunden som jag trodde från början :)
Det är jättebra med träden som ringar in motivet och skuggorna som är lågna och fina. En jättemysig bild med andra ord som jag tycker att du ska vara stolt över

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Metinia
0

Du får samma kritik här som på Foto iFokus (ifall du skulle välja att bara läs en av trådarna eller så):

Jag blev väldigt förväntasfull av övre delen av bilden som var den första delen jag såg när jag öppnade bilden i nytt fönster (tog ltie tid för den att ladda). Ljuset och skärpan sa mig att detta är en toppenbild! Men tyvärr uppfyllde den inte riktigt mina förväntningar. Jag gillar det korta skärpedjupet i bilden och att det är på hunden den riktiga skärpan ligger och att människan i bakgrunden är oskarp. Färgerna i bilden är fina! Jag faller också ganska mycket för skuggan på hunden, gillar den. Men själva hunden är antingen för ljus eller för mörk tycker jag. Det skulle vara okej om den var ljus, klar, fin och så, men helst hade jag sett att den var riktigt mörk, näst intill svart, och att det skulle ha varit snygg siluettljus runt om hundens "kanter". Men så som det ser ut just nu är hunden varken ljus eller mörk och det gillar jag inte alls.

Det är väldigt bra bakgrund och fin idé i bilden, men tyvärr är den inte riktigt fulländad, inte enligt mig i alla fall.

Colt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller med om mycket ni säger, la en siluett även på hunden, blev det bättre?

Mari
0

Jag tycker det blev bättre nu med siluetten :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

catlins
0

Off topic men hur "lägger man över en siluett" ? Finns det ngt sådant filter i PS eller dyl?

Besök mig gärna på Ronias matte

Mari
0

#5 Jag vet ej om det finns något i PS men det är väl meningen att när man fotar att motivet ska bli svart som en siluett och det blir de ju lättast i motljus eller att man mäter ljuset där det är som ljusast (tex. himlen) och sen fotar motivet.

Om man vill göra sig en siluett i PS så tror jag det är lättast att bara mörka ner de delar man vill ha som siluett och låta det andra vara ljust men jag tror att det säkert finns fler tips.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Metinia
0

#3: Mycket bättre! Fast jag hade önskat att det var starkare ljus runt vovsen, men det är nog svårt att redigera, det sådant man antingen får till när man fotar eller inte får till riktigt.

KickanW
0

Otroligt härlig känsla i bilden. Ljuset och kompositionen är perfekt. Till skillnad från de andra gillar jag den första varianten bättre eftersom man anar ett uttryck i hundens ansikte, det ger på något sätt bilden extra liv.

Jag har otroligt svårt för stora loggor, kan inte riktig fokusera på själva bilden då… Men samtidigt vet jag hur vanligt det är att folk snor bilder man lägger upp, så jag förstår oron.

Malonne
0

Jag tycker väldigt mycket om den första bilden!

Den andra tycker jag dock att den ser lite "konstgjord" ut. :

Men jättefina bilder!

/Malin

From the ashes a fire shall be woken,
A light from the shadows shall spring;
Renewed shall be blade that was broken:
The crownless again shall be king.

Colt
0

#8 #9 Tack!