Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: fotografera-djur
Läst 3673 ggr
Jojsan
1

Tips fota fåglar

Jag tycker det är väldigt kul att fota fåglar och jag vill gärna ha tips på hur man bäst fotar fåglar. Hur ska man bäst gå tillväga för att få fina bilder.

Jag fotar med en Nikon D60 och så har jag ett 18-55mm Nikon objektiv och ett 70-300mm tamron objektiv.

Vilka inställningar är bäst att använda och liknande tips.

Jojsan
0

putt

Mari
0

Om du har tålamod så sätt dig ute med kanske en filt eller liknande eller om du har snö, så göm dig i den för att komma nära fåglarna.
Testa vid ett fågelbord där de brukar få mat för där är de ofta.

Bäst är att du använder dig utav 70-300 och zoomar in då det är svårt att få komma nära. Instälkningar har jag svårt att säga direkt såhär då jag ej kan med nikon eller vet hur vädret är för stunden du tänker fota.
Det är bara att testa sig fram så lär man sig mest :)

Lycka till :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jojsan
0

#2 Vi brukar ha flera fåglar vid våra fågelbord men alltid när jag tar fram kameran så är de inte där nå mer Obestämd Även då jag har väntat länge, men någon gång måste de väl ända vara där.

Tack för tipsen i alla fall ^^

Mari
0

#3 De brukar kunna stanna kvar om man sitter stilla länge, då märker de att man ej är farlig :) Så ett stort tålamod är det som gäller.

Annars brukar det vara rätt tacksamt att fota fiskmåsar under sommaren, de brukar alltid vara nära vattnet och är lätta att fotografera.
Likadant med änder, har man lite bröd med sig som man kan kasta åt dem så brukar det gå fint att fota dem samtidigt som de smaskar på brödet.

Det gäller att vara envis ;)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Angående inställningar så beror det också lite på vad fågeln gör. Flyger den så måste man ha lite kortare slutartid än om den sitter helt stilla. Man kan även testa sig fram med olika mätningar, jag använder ofta spotmätning när jag fotograferar fåglar.

Som Stirrup har sagt, ett bra tips är att försöka gömma sig. Eller sitta still en bit från fågelbordet så att man blir "en naturlig del" av det.

Här har jag fotograferat vid ett fågelbord i en park i Malmö. Är ca 6-7 meter från fågelbordet. Här är dock fåglarna vana vid folk och inte speciellt rädda. Dock så är bilden inte så bra för att det i mitt tycke är för mycket buskar och grenar runt omkring. Antingen får man försöka isolera fågeln med skärpedjupet så att man får en diffus bakgrund, eller så får man helt enkelt leta upp en annan miljö.

En annan nackdel med att fotografera i en "rörig" miljö är att det är svårt att få fokus rätt. Som du ser har jag missat fåglarna med skärpan och den ligger istället på en del av busken. Fågeln som "dyker" in från vänster hade blivit mer suddig om jag haft längre slutartid, och mindre "rörlig" om jag hade haft kortare slutartid.

Det var några snabba tips. Lycka till!

mvh Martin

Martin
0

Denna är tagen på en flygande tornfalk. Kort slutartid ett måste om man vill ha den någorlunda skarp. 1/1600 sekund, bländare 4.5.

mvh Martin

Martin
0

Medan jag på en fasan som rörde sig mycket långsammare fick en helt ok bild med kortare tid, 1/500 sekund och bländare 4.0.

mvh Martin

Martin
0

Det var ett par exempel. Lycka till, och återkom gärna om du har andra frågor. Ett bra sätt är också att kolla runt i andra fotografers album och titta, man får inspiration och ibland har de skrivit ut lite tekniska finesser runt sina bilder. Eller så kan man maila och fråga om det är någon speciell effekt man hittat som man vill försöka återskapa.

mvh Martin

Jojsan
0

Tack för svaren!

Där fick jag några tips. Vilket väder är bäst om man vill fota fåglar? Antar mycket ljus kan vara bra ;)

Få se om jag får till några fina bilder.. :)

moonsi
0

fiskmåsar brukar alltid funka , :-)

bra träning ialf

Mari
0

Jag gillar att fota flygande fåglar så solsken med blå himmel föredrar jag :P Då får man snabba slutartider och kan "frysa" bilden lättare

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se