Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 1291 ggr
PrinzeZz
0

Nikon D40

Funderar på att köpa en Nikon D40 ju i mellandagsrean och ett bra objektiv när jag får råd.

Hur bra är kameran med orginaldelarna som följer med i köpet? samt vilket objektiv är billigt och prisvärt?

det jag oftast fotar är kaninhoppning och kaniner i rörelse, vill ha skarpa bilder och bra ljus, kräver inte någon superproffskamera om ni fattar.

Tror ni D40 är en bra kamera för mej?

Jag har som mest fått hålla i kompisens D70, aldrig fotat med en systemkamera

släng jättegärna in bilder tagna med Nikon D40

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Metinia
0

Jag har själv fotat en del kaninhoppning och då tycker jag att det är jättebra med ett telezoomsobjektiv. Så det tycekr jag att du ska satsa på. Något som är ca 50-200mm eller 70-200 eller kanske 70-300. Kolla runt lite på märkena Nikkor (Nikons egna märke), Tamron och Sigma och se om du hittar något i din prisklass. Jag har ingen Nikonkamera själv och därmed inte så bra kolla på vilka objektiv som är bra till dem, så jag kan inte rekommendera något konkret.

Om du vill ha ett objektiv som klarar dåliga ljusförhållanden ska du kolla på bländaren, alltså hur stor den kan vara som störst (stor bländare = litet värde). Men priserna kan dock sticka upp rejält om du vill ha en riktigt stor bländare, så om du vill ha ett billigt objektiv får du nog välja vad du vill prioritera, brännvidd eller bländare.

Och ja, jag tror att en Nikon D40 är en bra kamera för dig, det är en bra kamera för fotografer som är nybörjare på system, den är liten och smidig.

Llinnea-
0

Jag har en d40 och tycker att den funkar super. Verkligen en kamera man kan utvecklas med.

Cuyi
0

Hm, den kameran har jag tittat på :D Får kika lite på era tips ;)

PrinzeZz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag köpte kameran i fredags och provade den i lördags.

jag måste säga att zoomen är urusel, men får väl köpa ett objektiv som fixar det när jga får råd, allt annat är jag nöjd med,

en del bilder blev rätt blå eftersom halva lättbanan låt i skuggan, någon som vet om man kan ändra på det? alltså så att bilderna blir lite mindre blå?

matildah
0

Jag har hört många som är nöjd med D40:n ett tag, men sedan vill gå över till en mer avancerad kamera. Satsa istället på en Nikon D80 och kanske ett 18-135mm (finns ofta paketpriser med dessa), då har du en stor chans att utvecklas och använda kameran ett bra tag!

PrinzeZz
0

#5 bara det att anledningen till att jag köpte D40 var att jag inte hade råd med något dyrare, hade igentligen inte råd med den öht men jag kände att jag verkligen behövde en bättre kamera än min Nikon Coolpix digitalkamera så då valde jag det billigaste.

Jag ska köpa ett bättre objektiv helt enkelt när jag får råd
D80 har jag inte råd med

Hannybee
0

Vad köpte du för zoom till då?

Emelie-E
0

Objektivet som man får till är inte det bästa.. Jag gillar helt enkelt inte att fota med min nikon d40 just för att zoomen är så dålig. Jag vill komma närmre.

Mysterious
0

Jag har oxo en D40,ja tycker zoomen suger men som forsta system kamera funkar den ratt bra :P

PrinzeZz
0

#7 köpte ingen zoom, kör med det objektivet jag fick till kameran.

#9 jo i övrigt fungerar den bra tycker jag också, får helt enkelt fota så gott det går tills jag köper bättre objektiv

Hannybee
0

#10 Jamen, det är ju det jag menar. Vilket objektiv fick du till? Hur långt kan man zooma och vilken vidvinkel har du?

PrinzeZz
0

#11 jadu… jag är fortfarande nybörjare på det här så jag vet inte ens vad för objektiv jag har Tyst på själva objektivet står det iaf
AF-S NIKKOR 18-55mm

Emelie-E
0

Jo, det är 18-55. Ruskigt dåligt:P

Hannybee
0

#12 Aha, okej. Samma zoom som jag har. ;)

mimmibackman
0

Nikon kitglugg är inte dålig, har sett riktigt snygga bilder med den. Den är absolut inte ruskigt dålig, måste bara använda på rätt sätt.

Kolla tex Thuriish och hit0mi på bdb, dom använder sig av Nikon d40 och kitgluggen.

Hannybee
0

#15 Gästlösen på båda, så det är ganska svårt att se bilderna… ^^)

mimmibackman
0

Har du inte bdb då? :)

Hannybee
0

#17 Jo, men jag orkade inte logga in… xD Tänkte kanske mest på andra som vill se men inte kan för att de inte är medlemmar.

Emelie-E
0

#15 visst kan det bli snygga bilder.. Men när man vill komma nära utan att vara nära, så är det objektivet inget att hänga i granen..

mimmibackman
0

#18 haha, okey :P

#19  Nä, men det är ju bara ett vidvinkel/normalzoom. Bara lite fel skrivet, för det är en bra glugg :)

PrinzeZz
0

#20 ja det är klart det kan bli snygga bilder och det var inte det jag klagade på utan det var själva zoomen jag inte gillade.

har inte skrivit någonstans att jag inte gillade skärpan i bilden m.m så det har du fått om bakfoten

Falurven
0

Den här har jag knäppt med nikon d40 x) kitobjektivet.

Mvh Nathalie

Llinnea-
0

Den här har jag fotat med kit objektivet. Har funkat bra. Men man märker skillnad när man byter objektiv.

Martin
0

Man måste skilja på päron och äpplen.

Man kan inte säga att ett objektiv (i detta fallet kitobjektivet 18-55) är dåligt om man använder det fel.

Det är ungefär som att säga att kattmaten inte är bra (för kaninen äter inte den). Eller att höet är dåligt, för katten inte äter det.

Skall man ta foto när man är en bit ifrån det man vill fotografera måste man ha bättre brännvidd än 55 mm helt enkelt, och det innebär inte att kitobjektivet är dåligt. Tvärtom - som några sagt - riktigt bra. Till rätt sak alltså.

Min cykel är jättebra. Om jag inte skall till Sthlm (60 mil), då är den för långsam, obekväm mm.

Var sak har sitt användningsområde.

mvh Martin

Motalavikens
0

Jag har inte haft råd att köpa annat objektiv till min d40 än men ska göra det senare hoppas jag =)
Men att säga att kitobjektivet är dåligt är som ovan sagt att överdriva , jag använder min kamera flitigt och älskar mina bilder , jag tar närbilder , jag tar på natur mm och det funkar hur bra som helst .

Skickar med en bild så får ni avgöra själva .

PrinzeZz
0

#24-25 jag har INTE klagat på något annat än ZOOMEN och zoomen är ju i objektivet så det är på det jag har klagat, inget annat

[Zoie]
0

Jag har nikon d40 och jag tycker den är riktigt bra! Har både kitobjektivet, (18-55) och sigma 55-200.  Håller inte med dig om zoomen, eller i å för sig det beror på vad man ska fota. Såklart är det ju inte det bästa objektiv men jag tycker verkligen att 18-55 kommer närmare än en vanlig kompaktkamera, fast alla tycker ju olika!      Här kommer en bild tagen med sigma 55-200 .. har en bättre bild och närmare men glömde ladda i den i datorn.

PrinzeZz
0

#27 ja men det är klart folk ska få ha olika åsikter,

nu har jag behovet av att komma ännu lite nämre än vad zoomen klarar av. Det har ju uppenbarligen inte du!.

cacao
0

Fotar också med en D40 och visst, hade jag haft råd med några tusenlappar till hade det givetvis blivit en D80 istället ;) Dock tycker jag att D40 är en väldigt prisvärd kamera, i synnerhet paketen med kitobjektivet i. Inte många kameror runt 3500:- -4000:- som kommer upp i den kvaliteten tycker jag.

Lägger med en bild på våran iller tagen med D40 och 18-55 objektivet som kommer med på "köpet" om man köper kitet.

Medarbetare på sajten irishcob

moonsi
0

tar ju också ett tag innan man lär känna kamran

snart så kommer du ta proffsbilder :-D

Adrina
0

#15 Tycker inte heller att den är speciellt ''ur-usel'' Visst den har inte så bra brännvidd men man kan få bra bilder endå.

PrinzeZz
0

#31 jag har bara sagt att zoomen är dålig…

Hannybee
0

#32 Jag har en Canon EOS 1000D och motsvarande objektiv som ni pratar om. Jag håller med om att brännvidden (zoomen) är ltie för kort i vissa lägen, men det fungerar.

L8sson
0

jag tycker att 18-55 funkar bra, såklart det finns bättre men som nybörjare är den super!

JennyR
0

Har en D40 och är jättenöjd med den. Förutom kitobjektivet så har jag Tamrons 70-300 telezoom. Funkar super. Nästa inköp blir ett macroobjektiv :-)

Kolla in den här>> länken. Efter att ha läst det så bestämde jag mig för en D40, och har inte ångrat mig en sekund :-)

JennyR
0

Här en bild tagen med kitobjetivet>>

JennyR
0

Och med teleobjektivet :-) >>

Hannybee
0

#36 Fin bild!