Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-lätt
Läst 471 ggr
Adrina
0

Kritik; Dagens kattbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Idag var det soligt mellan 10-12 tiden, riktigt härligt vår ljus var det då. Det finaste ljuset jag sett på länge, i dessa vintertider.

Iallafall så sprang jag ut och fotade och katterna gick med mig. Före frukosten fotade jag Tudor och Melodi, sedan blev det massor av bilder på Figge, han är min riktigt snygga fotomodell han.

Jag vill gärna ha kritik på samtliga bilder, dock ganska mild då det var första gången jag fotade manuellt seriöst. När jag tittade igenom bilderna märkte jag att jag haft ISO på 800-1600 så det är därför dom är brusiga ;)

Kommentera inte förren jag säger till =D

BILD 1 1/3000 f5,6 ISO 800 Nikon D40 18-55mm

Föreställer Figge.

Adrina
0

BILD 2 1/640 f5,6 ISO 1600 Nikon D40 18-55mm

Föreställer Tudor. Dock inte så bra sned och mörk, men jag gillar hur Tudor ser ut på bilden.

Adrina
0

BILD 3 Kommer inte ihåg inställningarna men ISO 800 iallafall, Nikon D40 18-55mm

Inte heller så bra föreställer Melodi, lite utfrätt.

Adrina
0

BILD 4 1/640 f5,6 ISO 800 Nikon D40 18-55mm

Föreställer Figge, lite skogskänsla i det hela.

Adrina
0

Oj, glömde bilden. Här kommer den:

Fritt fram att kommentera, kan säga att nu är det gråmulet väder igen.

Adrina
0

En bonus bild på Figge ;) Hittade den nu.

Kan även säga att samtliga bilder är oredigerade , på bild 4 har jag bara klonat bort en grässtrå som var ivägen.

KickanW
0

Först och främst, det är mycket roligare och lättare att ge kritik på en, högst tre bilder. Känns lite motigt att sätta sig och kolla igenom fem bilder sådär. Bättre att verkligen koncentrera sig på en eller några få!

#0: Fint motiv, fin skärpa, fint ljus, fin komposition. Lite tråkig dock. Bra tekniskt men saknar det där. Hade nog varit bättre om katten tittat in i kameran t.ex.

#1: Jättesnygg pose på katten och bra skärpa. Lite rörig bakgrund tyvärr. Men bilden tilltalar mig ändå. Fokus hamnar på katten trots bakgrunden.

#2: Bra komposition och rolig händelse i bilden. Synd att du inte lyckades på hela bakgrunden vit dock, blomman till vänster snor fokus lite.

#4: Härligt ljus i bilden. Synd att katten hade precis samma färg som bakgrunden dock, den försvinner lite i bilden. Ändå väldigt mysig bild, lite mystisk!

#5: Ganska konstig bild. Katten är centrerad vilket jag har lite svårt för. Den tittar dessutom bort och försvinner även här i bakgrunden. Gillar förra bilden mycket mer.

Jag tycker du verkar ha stor koll på det mesta, därför var jag kanske lite hård. Bra jobbat i alla fall!

Ramaika
0

#0 Så fin :) <333

Ramaika
0

#1 och 2..

Så fina bilder :)

Ramaika
0

#4 och 5

Jättefina :)

Så fina bilder du har tagit :)

Mari
0

Jättefina bilder, gillar första bilden bäst.

Kan bara hålla med KickanW om att det är lite för många bilder att gå igenom om du vill ja kritik på alla, tänk på att det räcker me högst 3-4 för att man ska orka kolla igenom :)
Du kan ju alltid starta flera trådar om du har många bilder du vill ha kritik på

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Adrina
0

Tack allihopa,

Adrina
0

#10 och #6 Jo det blev nog lite många bilder, men eftersom jag tog minst 1000 kunde jag inte riktigt bestämma mig, men då kunde jag förstås gjort som du säger, Mari gjort en till tråd.

(Förlåt om det blev dubbelt, andra inlägget tack allihopa, tänkte hoppa ner men då skickade jag inlägget istället)

Martin
0

Jag blir allergisk, fast inte mot katter :o)

Överlag är kvaliteten mycket bra, bruset är det som stör mig i särklass minst. Att du förstör bilderna med en logga mitt på huvudmotivet stör mig mer. Och att du av 1.000 bilder väljer att publicera 2 av 5 som du inte är nöjd med. Var dessa 5 de bästa du fick till, eller var där något av de andra 995 som var bättre än de två du var nöjd med? Om det var så - så hade det ju varit bättre att publicera någon av dem kanske? Visst, det kan absolut finnas en vinst i att publicera en bild man inte är helt nöjd med för att få feedback på en viss del av bilden.

Sen är det synd att du inte redigerat bilderna alls (mer än lagt på logga). Att göra mycket enkla redigeringar som förbättrar en bild tar ofta inte speciellt lång tid.

1000 sekunder är drygt 16 minuter. Tog du en bild var 4e sekund (i genomsnitt) så var du ute i en timme och 6 minuter. Tips till nästa gång: Sikta på färre bilder och bättre kvalitet. Det är ju helt uppenbart att du KAN! Du har ju 5 bilder som jag tycker är klart bättre än vad många visar, med helt manuella inställningar. Jag är säker på att om du lägger ner lite mer på varje bild, så blir det pangresultat!

Just ja, jag skall kommentera en bild också. Jag väljer den sista bilden, som jag tycker är bäst av dem. Katten förvisso centrerad, men spännande utsnitt med att stående avlångt foto, med i mitt tycker perfekt skärpedjup. Förgrunden tydligare än bakgrunden, ser ut som katten smyger längs en fåra… vad smyger den på? Möjligen skulle jag velat ha den något till vänster i bild, men jag gillar verkligen hur ljuset ligger på sidan av den. Kalas, fortsätt så!

mvh Martin