Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: djurfoto-ifokus
Läst 649 ggr
Mari
0

Vad vill du läsa om?

Jag vill gärna veta vad ni vill läsa för artiklar här på djurfoto.

Alla tips är välkomna!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Vill ni inte läsa om något alls? :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Metinia
0

Jag vill läsa om hur man kan redigera bilder, m.m. Fast det kanske redan finns sådana artiklar, jag har inte riktigt koll på vad som finns.

Mari
0

#2 Ska kolla upp det !

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Metinia
0

#3: vore kul att få tips på hur man kan klippa ihop bilder och likn.

Mari
0

#Ska se vad jag kan göra åt det :P

Nå mer förslag?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

catlins
0

En liten enkel fotoskola kanske där bara de enklaste grunderna till manuella inställningar finns med… ex. en artikel om bara vitbalans, en om slutartid mm.

Har själv försökt mig på de där men det blir ju bara sudd o skit Rynkar på näsan En dag var jag ute med hundarna ett par timmar i skogen och tog ca 700 bilder med manuella inställningar, hade fått tips på just manuella vid djur i rörelse mm. Inte ett enda kort blev nåt att ha!! Sen dess har jag givit fasen i det där Foten i munnen

Besök mig gärna på Ronias matte

Mari
0

#6 Tack för tipsen! Ska se vad vi kan göra åt det men någon artikel om fotograferingsgrunder borde vi kunna skrapa ihop tyckerjag :)

Kom gärna med fler förslag!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Fler förslag?

Just nu:
* Fotoskola
* Bildredigering

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Fler förslag?

Fotoskolan är i planeringsstadiet :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MoaW
0

Det finns väl artiklar om hund fotografering och om hästfotografering, man kanske kunde ha om att fota andra djur också? tex. en om macro, en om vilda djur osv.
Nu har inte jag kikat om det redan finns någon sådan Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Mari
0

#10 Macro finns, vilda djur är en bra ide!

skriver upp det så att det finns med i planeringslistan.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Caena
0

tips och tricks vid rörelse…

Jetaime
0

#12 ja det skulle jag med vilja ;) Och lite grundläggande information om hur man får rätt inställningar till det man ska fota.. kanske gämförelser mellan olika kameramärken, modeller och objektiv..? Vet inte om det passar in så bra här men lite förslag iallafall :)

MoaW
0

fler recensioner vore kul! Glad

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Jossangizmo
0

Jag gillar mäst tävlingarna här. Men jag tycker det är skoj att läsa hur man behandlar olika djur och om någon hund eller katt är borta för då hjälper jag gärna till.

IdaL
0

Jag skulle vilja ha lite redigerings tips och kan även skriva artiklar om de behövs hjälp med det x) Kan man skriva recensinoner här med som medlem bara?

Martin
0

Recensioner av olika kameror/objektiv skulle vara kul, även om det finns många riktigt bra sidor som redan tar upp de bitarna, så det är kanske inte det jag saknar mest.

Tips och tricks samt "how to do" vid olika typer av fotografering skulle vara en bra idé kanske. Kanske inte behöver vara "djuranpassat" så att säga, för att om man t.ex. skall fotografera hamster, marsvin eller iller så är det i princip samma sak att tänka på (djur på ungefär samma nivå/storlek), katt och hund är lite högre upp från golvet och kan vara en rubrik och sedan kanske häst som är större. Dvs helt olika saker att tänka på. Likaså, vill man ha katt (eller vilket annat djur som helst) i studiomiljö eller i naturlig miljö? Helt olika saker att tänka på.

"Vilda" djur kan vara en egen kategori, liksom fåglar (frilevande).

Angående de två sista kategorierna, kan jag kanske bidra med något där (frilevande djur/fågel).

mvh Martin

CaithSith
0

Skulle vilja ha artiklar om grundläggande inställningar på kameran, och enkla/grund-redigeringar man kan lära sig lätt.

Sen som någon skrev, tips när man fotograferar vilda djur.

Mari
0

#15 Fast detta är ju en fotosida med inriktning på djur, så jag tror du hittar information om djur på de olika djursidorna och sidan djurhem finner du massor av djur som behöver nya hem eller hjälp utav något slag :)

#17 Du får jättegärna skriva ihop något för det behövs alltid nytt att läsa :)

Ni alla har bra ideer! Skriver upp dem och går igenom om vilka jag kan skriva om.

Är det någon utav er andra som är intresserad utav att skriva en artikel så ta kontakt med någon utav oss bakom sajten så fixar vi det!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

#15 Fast detta är ju en fotosida med inriktning på djur, så jag tror du hittar information om djur på de olika djursidorna och sidan djurhem finner du massor av djur som behöver nya hem eller hjälp utav något slag :)

#17 Du får jättegärna skriva ihop något för det behövs alltid nytt att läsa :)

Ni alla har bra ideer! Skriver upp dem och går igenom om vilka jag kan skriva om.

Är det någon utav er andra som är intresserad utav att skriva en artikel så ta kontakt med någon utav oss bakom sajten så fixar vi det!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jossangizmo
0

#19 tack :)

gullenos
0

Har inte läst igenom nu så noga vad de andra har skrivit. Men en enkel liten "lektion" hur man får en bra bild på ett djur. Om det ska var häst tex. Så kan ju nån som e duktig på att fota hästar berätta. Eller kaniner, Jetaime , hanna är jätteduktig på att fota kaniner hihi :)

Mari
0

#22 Du vill alltså ha en "lektion" för varje djurslag?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

gullenos
0

#23 Nej inte om varje djurslag, jag vet inte det kanske inte var så genomtänkt :P Men liksom hur man fotar en bra bild på ett djur! Det är svårt ;)

Mari
0

#24 Aha! Då förstår jag :)
Det har jag tänkt att försösöka skriva ihop, som en liten fotoskola indelad i lite olika lektioner. Kom gärna med fler förslag!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

gullenos
0

#25 Ja precis så menar jag :D

Ska tänkta på några fler förslag ;)

Mari
0

#16 Jag tror ej att vi har någon kategori för just recentioner men om det nu blir aktuellt så är det iaf för mig en självklarhet att ni medlemmar får skicka in era recentioner för att dela mer er.

Ni får ju även hjälpa till med att skriva artiklar om det mesta, bara att höra av er till oss.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

gullenos
0

Ja tycker det skulle vara smart med en kategori för recensioner. Sen kan man lägga till en mall som man kan gå efter när man recenserar kameran! :) För tex men som är nybörjare är det svårt att veta nikon eller canon ? Då är det bra om alla döms efter samma frågor :)

Mari
0

#28 Sant så sant, såg nu att vi faktiskt har en kategori för recensioner! Fast det är bara en recension där så den ska vi nog fylla på :)
Ska se om det finns någon färdig mall redan eller om vi ska göra en ny.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Detta är förslagen som kommit in hittils och som vi tänker börja beta av och göra artiklar av:

KOM GÄRNA MER FLER FÖRSLAG!

*fotoskola:
- Några enkla "lektioner" om vad man ska tänka på när man fotar djur. Tips och trix för både nybörjare och vana

*Bildredigering:
-Lättare bildredigeringar så som beskärning, skärpa, ljussättning mm

* Vilda djur

* Att tänka på vid rörelsebilder

* Recensioner av kameror, objektiv osv. = det är ni medlemmar som får stå för den delen

* Kameraskola:
-Några lektioner om slutartider, bländare, isotal osv "lär känna din kamera"

Vad tycker ni om detta?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

raudur
0

jätte bra :)