Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: fotografera-insekter
Läst 1984 ggr
Josign
0

Fota insekter med tele!?

Jag är i själen en makrofotograf men har alltid hittills bara fotat med mitt fastzoom på 35mm Makro. Nu när jag kommer köpa ny kamera så tänkte jag börja fota makro med ett bl a 105mm och ett 70-300 VR.

Det jag undrar över nu är om man ex ska fota en insekt när den står still flygandes i luften ex. hur blir det med ljuset då? Ex telen har ju största bländare 4,5-5,6.

Slutartiden måste man ju ha väldigt kort så hur får man ljusa skarpa bilder då? Justera ISOn?
Har idag en kamera som nästan endast kan gå upp till ISO 200 för att inte få brus så ISOn är jag inte helt haj på än. =)

Men jättetacksam om man fick lite tips på hur man gör för att få upp ljuset i de bilderna man behöver korta slutartider på!

Martin
0

Jag har själv inte sysslat speciellt mycket med macro, men vet att en del använder ringblixtar eller andra olika former av blixtar. Vet inte om det fungerar för "telemacro" men det borde det göra tycker jag. Det kan ju i alla fall vara något att titta vidare på.

Beroende på vad du kommer att köpa för ny kamera så kanske den klarar högre iso också, utan eller med minimalt med brus.

mvh Martin

Martin
0

Och t.ex. Tammy Bergström (hemsida: ImageOrama) är ju väldigt duktig på insektsmacro (bland annat, tar mycket fina bilder överlag). Hon använder enligt en nypublicerad intervju på Johnny Buchwalds fotoblogg aldrig blixt vid sina macro.

I januari 2007 intervjuade jag henne och den intervjun är publicerad på Foto.IFokus.se. Där står det även vilken utrustning hon använder (använde då).

mvh Martin

Josign
0

Jag tror inte ringblixt hjälper så mycket om man står en bit bort? Men jag gillar inte riktigt heller att använda blixt ute.

Har pratat med Tammy lite och hon äger ju en helt annan kamera än jag just nu och annan optik, men jag kommer snart byta, det var därför jag tänkte det vore kul att veta i början vad jag ska välja och välja bort.

Ja jag kommer köpa en kamera med bra ISO egenskaper - vilket i byte från min nuvarande kamera blir sjukt bra egenskaper =D