Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 4159 ggr
CamillaS
0

Tamron 70-300

Ni som har detta tamron 70-300 kan ni lägga in bilder som ni tagit med det?
Funderar nämligen på att köpa det till min D60 men vill se bilder som ni tagit med det och höra vad ni tycker om objektivet. :)

Skriv gärna vilka inställningar ni hade också när no tog bilden.

Och ni som har motsvarigheten Sigma 70-300 kan ni visa bildr ni med och berätta gärna vilken inställning ni hade. :)

Mari
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 70-200, du vill inte se såna bilder? :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

CamillaS
0

#1 det går också bra. :)

Jag har funderar på vad är det för skillnad på 70-200 jämfört med 70-300 mer än att 70-200 inte kan zooma in lika långt som 300, eller?
Är 70-200 bättre en 300?
Vad finns det för för och nackdelar mellan dom?

Mari
0

Jag letar upp lite bilder när jag kommt ihem, har dock inte hunnit testa det så mkt ännu.

Största skillnaden om jag fattat rätt är att det är svårare att få skärpa när man fotar ända ute på 300 eftersom det lätt blir rörelseoskärpa när man är helt utzoomad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Denna kommentar har tagits bort.
CamillaS
0

hmm ok.. iuf men kanske det känns bra att veta att man endå kan zooma till 300 istället för 200.
fast jag vet iuf inte. :P

#3 ja, visa gärna fler bilder. :)

*hoppsan datorn hakade upp sig.*

Mari
0

#7 Fast om man ändå inte får nå bra bilder när man är ute i 300 så är det ju mest bara att kasta pengar i sjön ;)

Här kommer några bilder, orkar inte redigera dem och jag har bara haft objektivet sen slutet av januari och knappt tagit nå bilder med det :P

Häst  i hage

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Hästmule, testade "macroläget"

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Hästöga, testade "macroläget"

Sen har jag inga fler bilder Skäms har verkligen avrt dålig på att fota detta år.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

CamillaS
0

Det var ju väldigt fina bilder, gillar speciellt macro bilderna. :)

Blir det skarpt när du fotar i 200?

Mari
0

#11 Japp, de där är alla fotade i 200 och jag tycker det blir riktigt skarpt, har ej testat nå rörliga motiv ännu men ska testa i ridhus under hopptävling den 14e

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

CamillaS
0

#12 ok. kanske ska satsa på ett sånt istället.
Såg ett bra erbjudande på internet.. vad tror du om detta?
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6208475
man får tydligen en blixt på köpet. :P men hur bra den är vet jag iuf inte. ;)

Då måste du visa bilder sen från ridhuset. :P

Mari
0

#13 Aha, det är inte vad jag har :P Jag har ett tamron 70-200 2,8 så det du hittat där är inte alls lika ljusstarkt, vet tyvärr ej hur det är i skärpa och sånt.

Kolla inne på hästfoto, där har de recensioner på massa objketiv och jag tror den där finns med.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

CamillaS
0

#14 aha, jo jag tänker på det billigaste. har inte råd med ett sånt dyrt för typ 5000. ^^

Martin
0

Ju mer zoom ett objektiv har, ju sämre kvalitet blir det oftast.

Det är lite som det klassiska "ju mer man skall vara bra på, ju lägre blir bästanivån".

Så är det med objektiv också - ju större kompromiss (för att zooma mycket är mycket kompromiss gentemot ett objektiv med fast brännvidd). Därför blir det ofta lite sämre kvalite på "maxzoom".

Tyvärr är det också ofta så att det man betalar för, är vad man får. Ett dyrare objektiv är ofta bättre än ett billigare (för att det är mer ljusstarkt, t.ex.).

www.pixel-peeper.com kan man se exempelbilder med olika objektiv, och där ser man även vilka inställningar samt vilken kamera som använts. Glöm inte att förstora bilderna (klicka på dem - då får man dem i orginalformat). En bild som är förminskad ser ofta bättre ut än en förstorad.

mvh Martin

CamillaS
0

Vad säger ni om detta objektivet då?

http://www.dustin.se/pd_5010089881.aspx

Är det bättre en tamrons eller sigmas?

MarHai
0

Några bilder med min tamron 70-300

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

MarHai
0

Solbackens kaniner

Martin
0

#18, 19 Fina bilder!

#17 Jag har tagit några bilder med det Nikkorobjektivet på en Nikon D40 och det blir bra resultat tycker jag. Har inte testat Sigmas eller Tamrons så vet inte om det är bättre eller sämre.

För att veta om det är bättre eller sämre rekommenderar jag nog att du går in och läser recensioner på olika sidor, t.ex. Fotosidan eller tittar på bilder från den länken jag postade innan. Ljusstyrka osv är också sådant man måste titta på. Och givetvis - vad man skall använda det till. T.ex. Canons 300mm/2.8 fasta teleobjektiv är (inte bara svindyrt) men också mycket bra i kvaliteten. Men helt värdelöst, om man vill fotografera middagsgäster i sitt kök.

Tamrons 90/2.8 macroojektiv är väldigt bra till macrofoto, men ganska kass om man tänker fotografera hästhoppning i ett stort ridhus. Man kan inte bara säga att ett objektiv är bättre eller sämre - man måste även titta vad man skall använda det till.

mvh Martin

CamillaS
0

#20 jag ska fota hästhoppning och rörliga djur och natur bilder mest. men har som sagt inte råd med ett objektiv för c:a 5000. min budjet just nu stannar på 2000. ;)

Så därför funderar jag då på antingen Tamrons 70-200,300 5,6, sigmas motsvarighet eller det där nikkor 55-200.

Hur hittar jag recensioner om dom olika objektiven? har försökt googla men hittar inget vettigt. :/

CamillaS
0

#18-19 snygga bilder. vad hade du för inställningar när du fotade dom?

Fler som vill visa bilder?
Ni får gärna skriva adressen till er hemsida om ni har bilder tagna med det objektivet där. men säg gärna då vilka bilder som är tagna med det då. ^^

Martin
0

Zoomobjektivsrecensioner på Fotosidan.se

Tittar man lite snabbt på de objektiven du nämnt är det både ris och ros. Beror nog lite på vilka krav man har. Man skall inte förvänta sig supersnabb AF på maxzoom och kanske inte heller någon superkvalitet (jämfört med objektiv i 5.000-kr eller 10.000-kr klassen). Men såklart är det bättre än inget, kan vara ett sätt att komma igång.

Tips: Gå in på någon av hästsidorna (finns väl både ridsport och hästfotosida har jag för mig) och kolla lite vilka objektiv de använder, som också fotograferar i samma miljö som du tänkt (ridhus osv).

mvh Martin

MarHai
0

Tackar :)

Jag tror att jag hade på M när jag tog dessa foton, kommer inte ihåg.

Solbackens kaniner

Martin
0

Inställningar för bild #18 (bakbenet)

Tagen med en Nikon D80, 1/250s, bländare 5.6 och ISO400.

Inställningar för bild #19 (rådjuret som äter från trädet)

Tagen med en NIkon D80, 1/500s, bländare 4.5, ISO 280.

Klockan 15.37-15.41 den 18e februari (förutsatt att klocka och datum är rätt inställt i kameran) :o)

mvh Martin

CamillaS
0

#24 bilderna på din hemsida, vad är dom tagna med för objektiv?

#25 tack. ;)

MarHai
0

Wow, vart ser du det? :)

Solbackens kaniner

Martin
0

I alla foton finns något som heter exif, information som är lagrat i bilden så att säga. I de flesta program (som följer med kameran) och en del andra också kan man förprogrammera så att fotografens namn mm följer med (förutsatt att det är en som använder kameran, är det flera så kan ju inte kameran veta vem som fotograferat) :o)

Jag använder ZoomBrowserEx (föjde med när jag köpte min Canonkamera).

Så jag sparade bilderna på min hårddisk och öppnade dem i det programmet, så fick jag veta lite om dem :o)

Skickar med en Printscreen. Som synes kan jag även se historgrammet samt att du inte har använt blixt. :o)

mvh Martin

CamillaS
0

#27 vill gärna ha svar på frågan i #26. :)

MarHai
0

Mest med nikkor 18-135, men även med tamron 70-300 och sigma 105 =)

Solbackens kaniner

CamillaS
0

#30 oki, väldigt fina bilder. :)

CamillaS
0

#30 vilket objektiv använde du till den bilden? :P
Sorry måste bara fråga.^^

Jojsan
0

Jag har tamron 70-300 till min Nikon D60. Jag tycker det är lite svårt att få bra bilder när man zoomat in som mest, det är lättast om man har stativ så klart, men det kan man ju inte gå runt med hela tiden. Objektivet behöver även mycket mer ljus än mitt andra objektiv jag har, för att det ska kunna bli bra bilder. Jag sitter vid skolans dator så jag har inga bilder här.

MarHai
0

Tack :)

Där hade jag sigma 105 ^^

Solbackens kaniner

CamillaS
0

#33 du får gärna visa bilder då när du kan och har tid. :)
Gärna rörliga motiv också.

Har nån hästhoppnings bilder kanske?

MarHai
0

Här är en hoppbild från mig.

Nikon D80 - Nikkor 18-135

Solbackens kaniner

MarHai
0

Nehe, varför ville inte bilden följa med då? Provar igen.

Solbackens kaniner

CamillaS
0

#37 fin bild, men tydligen var jag vel för otydlig. Menar  en häst hoppnings bild taget med Tamron 70-300 5,6. ;)

Jojsan
0

#35 Kan försöka komma ihåg att göra det till helgen då jag har min egen dator.

myhombrero
0

Jag har sigmas 70-300 med macro kan tänka mig att dom är väldigt lika. Upp till 200 är den super sen är den bara ok.

Med macro, nackdelen tycker jag är att objektivet är tungt och det är svårt att få skarpa bilder när man fotar med macro. Det är nästan ett måsta att använda stativ då.

CamillaS
0

#39 gör gärna det. ^^

#40 Väldigt fina bilder, har du använt stativ till alla?
Jo, jag har hört att dom ska vara rätt lika vad gäller af och skärpan. m.m

CamillaS
0

*putt*

myhombrero
0

#41 Nej bara till blombilden. Men jag brukar försöka ta stöd av något för att det ska bli bra.

Bild nr1 sitter vi faktiskt i bilen och fotar *hihi*

CamillaS
0

#43 oki. ^^

CamillaS
0

Är detta objektiv: Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2
samma objektiv som detta: Tamron AF 70-300/4-5,6 Di LD ?

Blir förvirrad av namnen.Obestämd

Jojsan
0

Jag har mest fotat makro med det objektivet, har inte lärt mig det helt än så det har inte blivit så bra bilder men här är en bild.

Jojsan
0

En till..

Jojsan
0

Gerbil.

sofiian
0

Jag kan starkt rekomendera NIKKOR VR AF-S DX 55-200 F/4.0-5.6. VR är bildstabilisator och det är nästan omöjligt att leva utan om man inte her riktigt stablia händer eller stativ.. Det kostar ca. 2275 enligt prisjakt.nu, kan säga att det är värt de extra hundralapparna.. Köpte mitt i USA och det är ett köp jag är nöjd med till 100%, den är prisvärd och har jättebra skärpa. Även om den inte håller i mörka situationer som en 2.8F så är den ju flera tusen kronor billigare för oss som inte riktigt har mycket pengar att spendera.

I början när jag fotade hästar så hade jag mitt VR av (olyckshändelse) och bilderna blev väldigt skakiga och jag fick kanske 1 bra foto av 200. Sen så kom jag på vad som var fel och fixade VR-et på PÅ, sen så blev typ 195 av 200 bilder skarpa.. Jag har ganska skakiga händer, så VR är en "life-saver" :D

länk till objektivet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=162278

sofiian
0

Bild jag tog med mitt 55-200 VR. Fullt inzoomat (200mm) och använde en ISO på 400 tror jag.. Vet ej resten av inställningar utan att byta dator, och det har jag inte tid med ;D

CamillaS
0

#49 synd att jag inte såg ditt inlägg tidigare. har nu köpt ett Tamron 70-300. ^^, har inte fått tillfälle att testa det så mycket än. men snart hoppas jag. fast stör mig på att bladet med instruktioner bara var på eng och massa andra språk men kunde inte hitta svenska. :( så nu försöker man lära sig objektivet endå. :/

Pandy
0

Sent svar men ja har ett tamaron 70-300 och det är inte ljuskänsligt, så om du vill ha bra ridhusfoton så behöver du ISO.
Fast det duger tillräkligt för mig nu när vintern är över, kanske skaffar ett 55-200 VR NIKKOR senare iår när de börjar bli dags att fota i ridhus när det är mörkt.
Fast se till att du t.ex. har något att ha som stöd när du fotar med 70-300, då duger bilderna;)

Bilden är tagen ute med 70-300 på sportläge:P

Fridalej
0

Jag har fotat med 70-300 med min D60.

Slänger med några bilder.

Fridalej
0

Tillägg, fotar manuellt.

Fridalej
0

.. Ja..

;-)

Jag är nöjd med objektivet, trots att det ibland inte vill fokusera.. Jättekul att fota fart med manuell fokus ;-)

HannaT
0

-

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.