Kritik - hund
Vill gärna ha kritik på ett par bilder.
Något jag har svårt med är att det blir fokus på nosen och resten av huvet (ögonen) blire mindre fokus på. försöker fixa med inställningarna men de funkar inte så jag vill.
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
putt då det var ett tag la upp dom..
Bild 1: Oj vilken skärpa och focus på nosen! Det var rätt häftigt.
Denna gillar jag mest utav dessa två. Beskärningen är rätt ok, hade nog sett bättre ut om det var lite mer luft nertill. Gillar den oskarpa bakgrunden och den knallblå himmeln jättemycket.
synd att ögonen känns mörka och livlösa. Lika att fokusen bara är på nosen och att bilden är lite utfrätt.
**
Bild 2:** Om bakgrunden inte var så rörig utan att det vart en helblå bakgrund så hade denna bild vart kanonbra! Hunden står fint uppställd och ser nyfiken ut. Här verkar allt utom nosen vara skarpt vilket känns lite fel. Jag tyckr att du lyckats få bra nyanser i den vita pälsen fast ljuset var starkt.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#3 tackar för kritiken! =)
jag har alltid svårt för att få skärpan på hela huvudet, det blir antingen på nosdelen eller ögon/panna delen.. aldrig allting..
Finns det något jag kan göra? känns som jag försökt med allt med inställningarna. :S
denna bilden är väll OK men då vart ena ögat väldigt mörkt =(
Ja denna bild var hel ok förutom ena ögat som du nämner då :)
har du kamera som man kan byta objektiv på? Vanliga kompaktkameror brukar ha svårt att finna skärpan i hela ansiktet utan brukar focusera på det som sticker ut (tex. nosen) eller en bit innan för det.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
har en system
Nikon D40
Vad har du för objektiv till den?
På den kameran går det att ställa in fokuseringspunkterna, har du testat det?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
jag har det "vanliga" 18-55.. Japp det har jag men kanske varit slarvig med det. får prova nästa gång. =) tack för "påminnelsen" hehe ^^